Reistijd vliegreis naar het oosten duurt langer dan retour?

De reistijd van een vliegreis naar het oosten duurt langer dan de retourreis terwijl de kilometers af te leggen afstand niet echt verschillen. De aarde draait naar het oosten met een rotatiesnelheid van ca. 1.666 km/uur (gemeten op de evenaar). Zijn de luchtstromingen zo sterk op 10 km hoogte of wordt er bewust langzamer gevlogen om te bezuinigen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
tinus1969
5 jaar geleden
Bij trans-Atlantische vluchten gaan de oostwaartse vluchten (naar Europa vanaf VS) juist sneller. Welke vlucht(en) heb je specifieke op het oog?

Antwoorden (2)

Ja de luchtstromingen zijn op grote hoogtes regelmatig meer dan 100km/uur tot 350 km/u dus wind mee voor de vliegtuigen, ze hoeven dan minder kerosine te verbruiken om vaak sneller aan te komen
5 jaar geleden
Nee, de vliegtijd in oostelijke richting is in het algemeen korter vanwege de (soms sterke) luchtstromingen.

Ik vermoed echter dat je om een andere reden tot deze conclusie kwam: vertrek- en aankomsttijden worden altijd vermeld in de lokale tijd. Als je om 12:00 vanuit Amsterdam vertrekt naar Athene (waar het 1 uur later is), en het is het 3.5 uur vliegen, dan kom je om 16:30 lokale tijd aan. Vertrek je uit Athene om 12:00, dan kom je om 14:30 aan in Amsterdam (voor het gemak neem ik nu wel aan dat de effectieve vliegtijd hetzelfde is)
gvrox