Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom staan op sommige kruispunten alle stoplichten lange tijd op rood?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
964
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En vaak zit er ook nog een "Overloop" in. Zodat stoplichten niet direct op groen springen nadat er eentje op rood ging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is mij wel opgevallen dat ik soms lange tijd voor een rood licht sta terwijl er minutenlang geen dwarsverkeer is en niemand oversteekt. Dit zou beter elektronisch geregeld moeten worden. Want tijdverlies en ergernis zijn 'doodzondes' in het verkeer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In aanvulling op het eerste antwoord:
's nachts (als het niet druk is) kan het wel voorkomen dat bij een kruispunt alle verkeerslichten op rood staan. Zodra er vanuit één richting een auto aankomt, wordt dat door de lussen in het asfalt gedetecteerd en kunnen die verkeerslichten meteen op groen springen: zo kan je door blijven rijden (rekening houdend met de maximum snelheid).
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat lijkt zo, jij kunt nooit alle verkeerslichten tegelijk zien. Als jij rood krijgt duurt het even voordat het kruispunt vrij is en het verkeerslicht voor anderen groen wordt duurt het even, kijk maar eens hoelang het duurt dat jij een kruispunt over bent. Ontruimingsrood noemen ze dat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op weg naar mijn werk sta ik dagelijks voor een (druk) kruispunt, waar iedereen zo'n 30 seconden stil staat soms. Vanuit alle richtingen staat er verkeer en niemand rijdt (en ik hoor geen geirriteerd getoeter) waardoor ik er dan vanuit ga dat alle stoplichten op rood staan. Waarom moet dat soms plusminus 30 seconden duren? (En ja ik heb hardop geteld, dus het was niet zo dat het alleen VOELDE als 30 seconden)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kan ook groen voor voetgangers of fietsers worden gegeven zonder dat zij werkelijk oversteken...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken ook een kruispunt waar vroeger als je te hard aan kwam rijden het stoplicht op rood sprong (ook al kwam er van de zijkant niets aan), zeg maar een "opvoedkundig" stoplicht.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding