Wat is de oorzaak van een kokende accu?

In de caravan hebben wij een omvormer, waarbij ook een accu gebruikt wordt. Als we op 220 staan wordt de accu opgeladen. We roken de laatste 2 dagen een rioollucht in de caravan, maar konden deze niet thuis brengen. Vandaag ontdekte we dat de accu stond te koken. Ik heb de hoofdschakelaar maar omgezet, zodat de accu is uitgeschakeld, maar wat is de oorzaak en wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
13.5K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is de spanningsregelaar defect die tussen de 220v aansluiting en je accu inzit. Hierdoor heeft de accu teveel spanning ontvangen en gaat ontzettend warm worden.

Gebruik de accu nu maar even niet en laad deze ook niet op in de hoop dat de accu niet defect is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorg voor een goede lader een drie of vier traps. Die stank is knalgas zeer explosief, tijdens het laden altijd zorgen voor voldoende ventilatie. Een accu die laad mag 14,6 volt geven tijdens druppel fase 13.6 in geladen toestand zonder gebruikers of lader is hij vol bij12.8 volt