Mag ik met mijn bromfiets op de rijbaan?

Ik heb ergens gelezen dat wanneer je achter je bromfiets een aanhanger voert, het niet verplicht is om het verplichte brom/fietspad te volgen mits de gehele combinatie breder is dan 75 centimeter. Nou heb ik geen aanhangwagen, maar mijn bromfiets is 77 cm breed. Zou ik dan gebruik mogen maken van de rijbaan waar dit in de basis verboden is voor (brom)fietsers? Dan heb ik het over 80 km/h wegen en 70/50 km/h ringwegen binnen de bebouwde kom.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Als jouw bromfiets gewoon 2 wielen heeft en niet breder is dan 100 cm (dat is tevens de maximaal toegestane breedte voor een bromfiets), dan ben je gewoon een bromfiets en hoor je het verplichte brom-/fietspad te gebruiken als dat er is. Niet op de rijbaan dus.

Alleen brommers met zijspan of een brede aanhanger mogen ervoor kiezen in plaats van het fietspad de rijbaan te gebruiken. Echter, als de weg een verbod heeft voor langzaam verkeer (o.a. bord C9), dan mag het niet. En die kans is best aanwezig bij drukke ringwegen waar 70 of 80 gereden mag worden.