Kan ik met een Suzuki Alto, 1.0 benzine motor (4-cilinder, 5 versnellingen) uit 1999 achtereen lange afstanden (ongeveer 2.000 km) rijden?

Ik ben ongeveer twee maanden eigenaar van een rijbewijs en dit schattige autootje. Nu wil ik binnenkort een rit maken van lange afstanden. Denk aan ongeveer duizend kilometer heen en ongeveer duizend kilometer terug.

De auto is net apk-gekeurd en is voor zover ik weet in goede staat (intern, banden, olie, filter, riem, koelvloeistof etc.), maar omdat ik als nieuwe bestuurder een leek ben wat betreft auto's wil ik toch eerst deze vraag stellen voor een second opinion.

Volgens sommigen zal onderweg mijn kleine motortje het begeven en zal ik langs de weg staan met de hulpdiensten aan de lijn, maar anderen zeggen weer dat als ik niet sneller ga dan ongeveer 110 of 120 km/u en regelmatig pauzes neem, ik het wel zal redden.

Wat vinden jullie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als beginnend bestuurder is 2x 1000 km best wel een flink stuk. Ik denk dat de auto daar beter tegen kan dan jij. Neem zelf voldoende rustpauses. Als je moe wordt kan je beter een kop koffie gaan drinken en eventueel een kort wandelingetje maken dan dat je je auto in de vangrail parkeert Veel plezier.
Ivana
10 jaar geleden
Het is een volwaardige auto, dus geen probleem. Maar jij bent nog geen volwaardig bestuurder, dus doe maar wat iHave hierboven zegt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal jullie advies opvolgen wat betreft het zelf rusten als beginnend bestuurder, erg bedankt!

Het beste antwoord

Een APK keuring gaat over de veiligheid.
Of de auto het goed blijft doen is alleen na te gaan met een keuring die verder kijkt dan alleen naar de veiligheidsaspecten. Een APK keuring kijkt niet of de auto bij mistig of koud weer goed start, maar wél of ie betrouwbare remmen en deugdelijke veiligheidsgordels en ruitenwisserbladen heeft. Of de auto op een warme dag of in een lange file rijdend de kans loopt ineens niet meer verder te willen, zal ook niet bij een APK kunnen worden nagegaan.

Een garage die een auto verkoopt zal daar meestal wel een goede onderhoudsbeurt aan gegeven hebben, maar dat hangt dus echt van de garage af!
Als u een reis naar verre buitenlanden maakt met een voor u nu nog tamelijk onbekende auto (met een onbekende onderhoudshistorie), zou het te overwegen zijn om er door een andere garage (liefst wél een van het merk) een vakantiebeurt aan te laten geven, of door de ANWB met een technokeuring eens goed naar te laten kijken, om onaangename verrassingen te voorkomen.
Ook kan de ANWB met een Internationale Reis- en Kredietbrief u van assistentie in het buitenland verzekeren. Dat is dan een nuttig vangnet voor het geval dát, want zelfs aan een goed onderhouden auto kan ineens iets stuk gaan.

Nu even zuiver over of zo’n wat kleinere auto een lange reis aankan.
Een auto start je koud, en in de eerste kilometers wordt de koelvloeistof geleidelijk opgewarmd tot bedrijfstemperatuur. De motorolie idem. Banden worden ook wat warmer.
Maar na een kilometer of tien rijden is er eigenlijk niet echt meer iets dat nog warmer kan worden, en je kunt met een gewone auto door blijven rijden tot de benzinetank bijgevuld moet worden. Er is niets wat steeds maar warmer en warmer wordt, zodat je na een uur of wat om technische redenen echt zou moeten stoppen. Het is eigenlijk voor de techniek op zich het beste om zelfs nooit te stoppen. Motor afzetten en na vijf minuten weer starten is eigenlijk minder ideaal dan gewoon altijd maar blijven rijden. De radiateur is zo ontworpen dat de koelvloeistof voldoende afgekoeld kan worden, zelfs tijdens een rit een bergpas op op een warme dag; dan zal de ventilator achter de radiateur alleen wel wat vaker of langer ingeschakeld worden bijvoorbeeld.

Het enige wat niet moet is langdurig echt snel rijden. Langdurig harder blijven rijden dan 130, of met zware belading 120, zou wél een wat te zware last voor de motor kunnen zijn. Dan moet de motor voortdurend méér warmte kwijt dan waar de ontwerper op rekende.
Bordensteker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord. 1 puntje; de ANWB IRK bestaat niet meer, tegenwoordig heet dat Wegenwacht Europa Service (met of zónder Nederland Service)
Ik heb 1 keer met mijn Terrano pech gehad (ECHT pech, auto moest gerepatrieerd worden) in Frankrijk en was maar wat blij dat ik toen de steun van de ANWB had. Ze regelen hotel, garage ondersteuning, indien nodig vervangend vervoer etc etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bordensteker, bedankt voor de informatie. Erg nuttig!

Andere antwoorden (4)

Ik zeg doen. Het is vantevoren toch niet te zeggen of de Alto het volhoudt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
daar heb ik nog nooit van gehoord, volgens mij leven die mensen nog in de tijd dat je een paard iedere paar uur moest verversen op een lange rit.
Ik zou er me niet druk om maken, veel plezier met je auto.
Ik denk dat na 1000 km jij meer slijtage vertoont dan je auto, als dit je eerste lange afstand is, dus die rust en eventueel een overnachting heb je voor jezelf nodig
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, als ik op reis ga met deze auto zal dit mijn eerste lange reis zijn. Ben benieuwd en zenuwachtig :)
Daar is zo niets van te zeggen, want we weten niet hoe het onderhoud is.
Heeft de auto altijd optijd en goed zijn beurten gehad? Dan is er geen enkel probleem.
Maar met slecht onderhoud kan zelf een dure BMW er na 5 km mee ophouden.

Als de auto gewoon goed zijn onderhoud heeft gehad dan mag het geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de auto nog maar twee maanden, het is van een garage gekocht. Of er destijds goed is omgegaan met de auto wat betreft onderhoud kan ik niet met zekerheid zeggen, maar de auto heeft wel een apk-keuring van twee maanden en wij hebben de olie en vloeistoffen netjes bijgevuld. Ook intern, koppeling, motor, versnellingsbak doen het zeer goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan denk ik dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken. Voor vertrek alle vloeistof niveaus nog even nalopen, banden op de juiste spanning (denk aan wat extra druk ivm extra belading, dit staat wel in het boekje of op het stikkertje wat zich vaak in de deurstijl bevind). Tijdens de rit gewoon normaal rijden (dus niet gaan "blazen"...al zal dat met een 1.0 uberhaubt al moeilijk zijn ;) )
Op tijd pauzes houden en hou een schuin oog op je koelvloeistofmeter... Mag ik vragen waar je heen gaat? grote kans dat je heuvels tegen komt die iets zwaarder zijn dan hier in Nederland (in Duitsland en Frankrijk kunnen snelwegen gerust een hellingspercentage van 7% hebben!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor het antwoord. Bijna elk Europees land behalve de Benelux heeft wel wat hellingen voor zover ik weet. Ik wil sowieso door Duitsland rijden (prachtige natuur bekijken onderweg), waarschijnlijk richting het zuiden. Dus bergen en heuvels zal ik zeker tegenkomen. Met hoge hellingen heb ik niet veel ervaring aangezien ik alleen nog in Nederland heb gereden. Zal mijn motor extra belast worden op hellingen (ik neem aan van wel)? Zo ja, wat moet ik doen in zo'n situatie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belangrijkste is dat je je toerental in de gaten houdt, als je bergop gaat kan je beter wat meer toeren maken, dus op tijd terug schakelen en niet denken "hey 2500 toeren is lekker zuinig en ik kom nog steeds goed omhoog" Bergaf niet te lang op de rem blijven hangen als je af wilt remmen, beter is om kort en wat krachtiger te remmen dan de hele tijd met een half voetje op het rempedaal te zitten (worden de remmen te warm) nog beter is om op de motor af te remmen (maar dat is niet altijd mogelijk)
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik zou het nog iets sterker willen zeggen: bergop in een zodanig lage versnelling dat de motor nog goed kan reageren als je even méér gas geeft. Als-ie daar geen fut meer voor kan opbrengen is een lagere versnelling nodig. Bergaf in een zodanig lage versnelling dat de snelheid van de auto met gas dicht door de remmende werking van de motor in bedwang gehouden wordt. Het is niet erg als-ie geleidelijk aan een beetje harder gaat, maar je moet met af en toe een kortdurende remactie (let op achteropkomers!) de snelheid kunnen blijven beperken. Als-ie te gemakkelijk steeds sneller gaat, dan is even afremmen en dan een lagere versnelling kiezen gewenst, zodat je daarna niet steeds bij hoeft te remmen, want je remmen mogen niet te heet worden.
Van bergaf op iets minder steile stukjes af en toe even wat gas bij moeten geven gaat er niets kapot, maar wel van teveel achtereen blijven remmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie wel, weet ik dit ook weer. Ik zal het in gedachten houden wanneer ik in zulke situaties terecht kom. Het is alleen zo dat mijn auto geen toerenteller heeft, het is van binnenuit een erg simpele basic auto. Van het soort dat je van A naar B brengt zonder luxe of poespas. Dan zal ik het toerental zelf aan moeten voelen/horen.
Als de wagen gewoon in orde is kun je makkelijk dat soort afstanden rijden. Als dat al niet kan breng hem dan naar de sloop.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit vind ik zelf ook, maar mensen hebben het over de ''kleine motor'' die het niet aan zou kunnen. Daarover maak ik me zorgen.
ronron1212
10 jaar geleden
Maakt toch niet uit de wagen is gemaakt om te rijden en daar heb je echt geen grote motor voor nodig. Ken genoeg mensen die elk jaar met een kleine motor in de auto op vakantie gaan je bent echt niet de enige. Je kennissen hebben zeker allemaal grote auto's leuk voor hun.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelijk heb je, nu ik jullie reacties lees acht ik de kans ook klein dat ik langs de weg kom te staan. En gelukkig hebben we de ANWB als laatste redmiddel. Ik denk dat ik het toch maar ga doen inderdaad.