Kan ik met een Suzuki Alto, 1.0 benzine motor (4-cilinder, 5 versnellingen) uit 1999 achtereen lange afstanden (ongeveer 2.000 km) rijden?

Ik ben ongeveer twee maanden eigenaar van een rijbewijs en dit schattige autootje. Nu wil ik binnenkort een rit maken van lange afstanden. Denk aan ongeveer duizend kilometer heen en ongeveer duizend kilometer terug.

De auto is net apk-gekeurd en is voor zover ik weet in goede staat (intern, banden, olie, filter, riem, koelvloeistof etc.), maar omdat ik als nieuwe bestuurder een leek ben wat betreft auto's wil ik toch eerst deze vraag stellen voor een second opinion.

Volgens sommigen zal onderweg mijn kleine motortje het begeven en zal ik langs de weg staan met de hulpdiensten aan de lijn, maar anderen zeggen weer dat als ik niet sneller ga dan ongeveer 110 of 120 km/u en regelmatig pauzes neem, ik het wel zal redden.

Wat vinden jullie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een APK keuring gaat over de veiligheid. Of de auto het goed blijft doen is alleen na te gaan met een keuring die verder kijkt dan alleen naar de veiligheidsaspecten. Een APK keuring kijkt niet of de auto bij mistig of koud weer goed start, maar wél of ie betrouwbare remmen en deugdelijke veiligheidsgordels en ruitenwisserbladen heeft. Of de auto op een warme dag of in een lange file rijdend de kans loopt ineens niet meer verder te willen, zal ook niet bij een APK kunnen worden nagegaan. Een garage die een auto verkoopt zal daar meestal wel een goede onderhoudsbeurt aan gegeven hebben, maar dat hangt dus echt van de garage af! Als u een reis naar verre buitenlanden maakt met een voor u nu nog tamelijk onbekende auto (met een onbekende onderhoudshistorie), zou het te overwegen zijn om er door een andere garage (liefst wél een van het merk) een vakantiebeurt aan te laten geven, of door de ANWB met een technokeuring eens goed naar te laten kijken, om onaangename verrassingen te voorkomen. Ook kan de ANWB met een Internationale Reis- en Kredietbrief u van assistentie in het buitenland verzekeren. Dat is dan een nuttig vangnet voor het geval dát, want zelfs aan een goed onderhouden auto kan ineens iets stuk gaan. Nu even zuiver over of zo’n wat kleinere auto een lange reis aankan. Een auto start je koud, en in de eerste kilometers wordt de koelvloeistof geleidelijk opgewarmd tot bedrijfstemperatuur. De motorolie idem. Banden worden ook wat warmer. Maar na een kilometer of tien rijden is er eigenlijk niet echt meer iets dat nog warmer kan worden, en je kunt met een gewone auto door blijven rijden tot de benzinetank bijgevuld moet worden. Er is niets wat steeds maar warmer en warmer wordt, zodat je na een uur of wat om technische redenen echt zou moeten stoppen. Het is eigenlijk voor de techniek op zich het beste om zelfs nooit te stoppen. Motor afzetten en na vijf minuten weer starten is eigenlijk minder ideaal dan gewoon altijd maar blijven rijden. De radiateur is zo ontworpen dat de koelvloeistof voldoende afgekoeld kan worden, zelfs tijdens een rit een bergpas op op een warme dag; dan zal de ventilator achter de radiateur alleen wel wat vaker of langer ingeschakeld worden bijvoorbeeld. Het enige wat niet moet is langdurig echt snel rijden. Langdurig harder blijven rijden dan 130, of met zware belading 120, zou wél een wat te zware last voor de motor kunnen zijn. Dan moet de motor voortdurend méér warmte kwijt dan waar de ontwerper op rekende.

Ik zeg doen. Het is vantevoren toch niet te zeggen of de Alto het volhoudt.

daar heb ik nog nooit van gehoord, volgens mij leven die mensen nog in de tijd dat je een paard iedere paar uur moest verversen op een lange rit. Ik zou er me niet druk om maken, veel plezier met je auto. Ik denk dat na 1000 km jij meer slijtage vertoont dan je auto, als dit je eerste lange afstand is, dus die rust en eventueel een overnachting heb je voor jezelf nodig

Daar is zo niets van te zeggen, want we weten niet hoe het onderhoud is. Heeft de auto altijd optijd en goed zijn beurten gehad? Dan is er geen enkel probleem. Maar met slecht onderhoud kan zelf een dure BMW er na 5 km mee ophouden. Als de auto gewoon goed zijn onderhoud heeft gehad dan mag het geen probleem zijn.

Als de wagen gewoon in orde is kun je makkelijk dat soort afstanden rijden. Als dat al niet kan breng hem dan naar de sloop.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100