Hoeveel auto's mogen er per rijrichting tegelijkertijd op een spoorwegovergang rijden?

Ik heb wel eens een verkeersopstopping meegemaakt op een spoorwegovergang. Levensgevaarlijk, al gaat het maar om een opstoppinkje.

10 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd een spoorwegovergang niet op te rijden totdat deze geheel vrij is, in dat geval zou dat dus 1 auto per richting zijn. Maar of daar een officiele regel van is? goeie vraag...
Cryofiel
10 jaar geleden
Niet alleen de spoorwegovergang moet vrij zijn, er moet aan de andere kant van de spoorwegovergang voldoende ruimte zijn om de spoorwegovergang direct te kunnen verlaten.

Het beste antwoord

Daar is geen regel voor.

Er is wel een 'kapstokartikel' van de Wegenverkeerswet (artikel 5)

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Ook is er een verbod om stil te staan op een spoorwegovergang.

Je moet dus een zodanige afstand tot de voorganger houden dat je in één keer de overweg over kunt rijden. Als er een gevaarlijke situatie ontstaat als de voorganger zou remmen, dan rijd je er te dicht op.
Computoon
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Die laatste zin is de belangrijkste. plus.

Andere antwoorden (1)

Je mag alleen een kruispunt betreden of oprijden wanneer je het direct kunt verlaten.
Een overweg is een kruispunt en moet dus ook dadelijk ontruimd worden,
Het zelfde geld ook voor zebrapaden, beweegbare bruggen, fiets en voetpaden enz
Als autobestuurder die achter een voertuig rijd moet je plaats genoeg overlaten dat een bestuurder eventueel achteruit het kruispunt kan verlaten,
Het blijft steeds oppassen aan een overweg