wat zijn mijn rechten op het gebied van opklikbegrenzers bij brommers?

Ik heb het over de opklikbegrenzers zoals de euro begrenzer. Als ik aangehouden voor de rollerbank en de politie wijst mij op de begrenzer, maar als ik de sleutel niet in bezit heb. Geven ze me dan nog n boete of laten ze me dan gaan? Ik he de brommer zo gekocht maar de sleutel of pin van de begrenzer er niet bij gekregen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je mag geen begrenzer op je bromfiets hebben. Of je nu de sleutel er van hebt of niet.

In de wet (Regeling Motorvoertuigen 2014 artikel 5.6.8) staat dat:
"Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van een voorziening met het kennelijke doel de controle op de in het eerste en tweede lid vermelde maximumconstructiesnelheid te bemoeilijken of te beïnvloeden."

Dus ook als je geen sleutel (bij je) hebt kun je daar toch een boete voor krijgen. Eventueel kan je brommer in beslag worden genomen om op een bureau na verwijderen van de begrenzer een nieuwe test te doen. Ook kan je kentekenbewijs in beslag worden genomen omdat je voertuig niet voldoet aan de wettelijke eisen.