Hoe komt het dat het prijsverschil tussen een gewone coupé en cabrio van het zelfde model en bouwjaar (meestal) zo groot is?

Ligt dat aan de productiekosten? Kost een cabrio meer om te produceren? Komt het omdat ze zo gewild zijn? Of omdat er in verhouding minder cabrio's zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Om een auto zonder dak dezelfde stevigheid te geven als het coupémodel mét dak, moet je onderhuids op veel plaatsen versterkingen of zelfs extra balken aanbrengen. Dat extra ontwerp-werk (met ook aparte botsproeven bijvoorbeeld) en de afwijkende productielijn betekenen extra kosten die je maar over een zeer beperkt aantal auto's kunt omslaan. Het vouwdak zelf, wellicht met een interessant opvouwmechanisme, moet daarnaast ontworpen en gemaakt worden.
Daarom zijn cabrio's doorgaans een stuk duurder.
Als een fabrikant het coupémodel van meet af aan voorbereidt voor de variant zonder dak, dan kan het wellicht met iets minder extra kosten en moeite, maar dan zal hij zijn marketingmensen wel scherp laten rekenen wat zij denken dat de markt kan trekken, en ook dan zal de meerprijs wel behoorlijk stevig blijven.

Vroeger, vóór de uitvinding van de zelfdragende carosserie (waarin het dak een onmisbare rol speelt in de sterkte van het geheel), was een open auto een veel aantrekkelijker alternatief.
Bordensteker