Komt het voor dat rij-instructeurs waarschuwen voor de blinde vlek in je oog?

...ik reed laatst bijna een fietser aan bij een rotonde. Een vriend vertelde me dat hij het raar vond dat ik niet even met mijn hoofd draaide bij het bereiken van die rotonde ("om zekerheid te hebben dat er zich niets achter de vlek bevond"), want het was toch een "bekend gegeven" dat je linksvoor een blinde vlek hebt. Waarschuwen instructeurs daar ook voor? (ik kan het me echter niet herinneren dat ik tijdens rijlessen daar ooit iets over gehoord heb). Overdrijft die vriend?

Toegevoegd na 1 uur:
...enige uitleg na de eerste 2 antwoorden, en de reactie: ten eerste reed ik bijna een fietser aan, ik heb hem gemist. Maar over die vlek/hoek, ...ik bedoel iets anders. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blinde_vlek_%28biologie%29. Het gaat niet over de dod hoek tussen buitenspiegel en binnenspiegel, of over het goed over de schouder kijken. Mijn vriend spoorde mij aan altijd héél lichtjes met het hoofd te bewegen (niét omkijken of achteruitkijken, over de schouder kijken--- dat zijn hulpmiddelen bij andere situaties) om het eventuele gevaarte wat het oog niet kan zien in een bepaalde statische toestand, toch nog op te sporen. Ik had daar nooit bij nagedacht. Hij vond dat raar. Vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1K
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Je vraagt of je vriend overdrijft, nadat je een fietser hebt aangereden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijna aangereden......

Het beste antwoord

De blinde vlek in het oog speelt geen rol bij mensen die twee functionerende ogen hebben.

De blinde vlek van het linkeroog zit namelijk op een andere plek in het beeld dan de blinde vlek van het rechteroog. Als je dus met beide ogen kijkt (en dus niet een lui oog hebt dat theoretisch wel functioneert maar in de praktijk niet meedoet), zie je gewoon alles.

Wat wél heel belangrijk is, is de dode hoek - maar die heeft niets met de ogen te maken. De dode hoek is het gedeelte schuin achter de auto dat je normaal gesproken niet met je ogen kunt zien, en ook niet via de spiegels. Dat is dus een heel ander verhaal.

Verder is de hoek achter de zijstijlen van de ruiten heel verraderlijk. En als je in een kleine auto zit en wat langer bent, is de binnenspiegel heel gevaarlijk - ik heb wel eens een complete auto die van rechts kwam gemist, doordat hij precies achter de binnenspiegel zat.

Maar goed, wat de blinde vlek betreft, denk ik dus dat die rij-instructeur het mis heeft.

Een goede instructeur zal je wel leren al ruim vóór elk kruispunt of rotonde de situatie te overzien. Wie zitten er op de rotonde, wie naderen de rotonde en zullen waarschijnlijk (moeten) wachten, wie naderen de rotonde en zullen waarschijnlijk (kunnen) doorrijden, en waar zijn de twijfelgevallen die mogelijk een gehaaste beslissing zullen nemen.

Verder wordt aanbevolen "scannend" te kijken. Straaljagerpiloten leren dat ook. Dat betekent dat je continu van links naar rechts kijkt - dus niet links en rechts kijken en stukken daartussenin overslaan, maar van links naar rechts "scannen" en dan terug, en daarbij niets overslaan. Dat geeft de grootste kans dat je elke fietser en elke voetganger ziet.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

mijn rij instructeur was altijd heel helder mbt de blinde hoek/vlek. Niet voor niets kijk je over je schouder bij het wijzigen van positie juist om ongelukken te voorkomen. Wat hij ook zei was dat het voortijdig 'scannen' van een situatie (bijv een rotonde) ongelukken ook voorkwam. Dat betekend bijv opletten op geparkeerde auto's waar kinderen plots achter vandaan kunnen komen maar ook bijhouden of je vlak voor de rotonde een fietser gepasseerd bent die mogelijk weer tegenkomt op de rotonde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent. Ik weet echter dat ik met rijlessen WEL geleerd heb om over mijn schouder te kijken maar mijn vader (ruim 70) heeft dat indertijd niet geleerd, waarschijnlijk omdat het toen nog niet zo druk op de weg was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt idd een blinde vlek in je oog, maar ik kan mij niet herinneren dat daar ooit aandacht aan besteed is. Waar ik wel vaal last van heb, is de blinde vlek door de zijstijl van de voorruit. Verschilt per auto, en je zitpositie denk ik, mAar bij mij "verdwijnt" er zomaar een fietser in, vooral op rotondes.

Toegevoegd na 1 minuut:
vaak dus , niet vaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De blinde vlek in je oog, is het punt waar alle zenuwen samen komen. Daarmee kun je niet zien nee, maar daar heb je in het dagelijks leven echt geen last van.

Bedoelde je vriend niet gewoon ook "dode hoek"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zo’n fietser die ettelijke malen bijna van de sokken gereden is op minirotondes. Aangezien de meeste mensen twee functionerende ogen hebben denk ik dat de psychologie van het verkeersgedrag een grotere rol speelt dan de blinde vlek, die zich asymmetrisch in de ogen bevindt.

Bestuurders hebben een natuurlijke neiging om bij een kruispunt in de eerste plaats naar rechts te kijken omdat verkeer uit die richting immers voorrang heeft op gelijkwaardige wegen. Bij een minirotonde is dat opeens omgekeerd maar gevoelsmatig blijft het een kruispunt dat je met een extra manoeuvre moet passeren. Die verkeerstechnische ondingen verlagen misschien wel de snelheid van auto’s maar voor fietsers zijn ze minder veilig dan gewone kruispunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keesvi, bij rijlessen wordt je geleerd om eerst naar links te kijken, en daarna pas naar rechts. Namelijk daar komen de auto's/fietsers vandaan die al eerste tegen je aan rijden. Dus, voor je eigenlijk veiligheid kijk je bij een kruising eerst naar links en daarna pas naar rechts. Dit is er in elk geval bij mij zo ingeprent tijdens de rijlessen dat ik dit nauwelijks anders kan doen, al zou ik willen. Dus ik betwijfel of je aanname klopt dat mensen eerst naar rechts kijken omdat ze daar voorrang aan moeten geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, dat 'links-rechts-links' kan ik me nog wel van mijn lagere school herinneren als routine bij het oversteken. Van mijn rijinstructeur dat ik goed uit moest kijken, bij voorkeur enigszins demonstratief, zodat voor de examinator duidelijk zou zijn dat ik echt wel uitkeek. Het menselijk blikveld beslaat zo goed als 180 graden bij een normaal gezichtsvermogen. Dat spectrum is aan de zijkanten niet helemaal scherp maar het is voldoende om om overal op te anticiperen als je recht vooruit kijkt. Alles wat beweegt zie je vanuit je ooghoeken. Kijk je uitdrukkelijk één bepaalde richting op door je hoofd te draaien dan mis je de andere kant. Dat kan best na de eerste keer 'links' zijn en vervolgens 'rechts' maar als je al gas geeft tijdens de tweede keer 'links' na 'rechts' dan loop je wel de kans dat er een seconde later een fietser op je motorkap ligt. Complicatie is dat je alles op de fietsstrook rechts naast je ook nog eens voorrang moet geven als je eenmaal zo'n rotonde opgereden bent. Wat mij betreft is en blijft een normaal kruispunt een stuk overzichtelijker dan zo'n minirotonde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keesvi, je vertelt het weer zo duidelijk. Van de week was ik ook bijna het hoekje om (het rondje om?) doordat een auto mij sneed. Maar ik ben het vooral eens met je dat het rijgedrag steeds slechter wordt. Bah.
Ik herken dat wel. Ik merk namelijk als ik een kruispunt met fietsers nader dat ik moeite heb om overzicht te hebben en door te rijden. Ik moet aanzienlijk snelheid minderen om de boel te overzien. Ik heb er nooit zo over nagedacht maar nu ik dit zo lees kan het daar aan liggen. Als ik rij en mijn man zit naast mij laat ik hem altijd kijken haha hij rechts ik links zo heb ik meer tijd. Met autos heb ik er geen last van. Maar het lijkt af en toe wel of die fietsers uit de lucht komen vallen. Ze rijden zomaar een rotonde op en denken gelijk voorrang te hebben. En ze nemen allemaal voorrang. Ze vergeten alleen dat op het moment de bestuurder ze niet goed ziet ze wel in hun gelijk staan wanneer ze aangereden worden maar vervolgens zodanig in de kreukels kan komen te liggen dat z daar de rest van hun leven last van hebben. Belachelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, de fietser moet uitkijken he. Toe nou zeg.En snelheid minderen? Tjonge, wat lastig.Ik geloof dat je daarvoor een voet moet bewegen...Misschien wat meer gaan lopen, om die voetjes te oefenen.
Ga toch fietsen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een aanval! Zeg gelijk genoeg over jouw fietsgedrag!! Waarom moet ik fietsen? Omdat ik aangeef dat ik aanzienlijk snelheid moet minderen om de boel te overzien? Wat is daar mis mee? Maar als jij graag het risico neemt en dan voorrang eist dan hoop ik neit dat jij iemand tegen komt die zijn snelheid niet aanzienlijk mindert!!!
De blinde vlek in je oog zit veel te hoog in je blikveld om daar in genoemde situatie last van te hebben, tenzij je met je hoofd net boven het stuur uitkomt.
Instructeurs zullen dus liever aandacht besteden aan de dode hoek, want dat is wel een echt probleem.
Het bewegen van het hoofd tijdens het kijken is een truc die door katten wordt toegepast voor ze naar hun prooi springen. Door die beweging komt het object los van de achtergrond, dat zou nuttig zijn als je eigen beweging en die van de fietser synchroon lopen, zodat het lijkt dat de fietser 'stil' staat ten opzichte van de achtergrond. Het kan inderdaad voorkomen dat je de fietser mist omdat je hem niet ziet bewegen.