Komt het voor dat rij-instructeurs waarschuwen voor de blinde vlek in je oog?

...ik reed laatst bijna een fietser aan bij een rotonde. Een vriend vertelde me dat hij het raar vond dat ik niet even met mijn hoofd draaide bij het bereiken van die rotonde ("om zekerheid te hebben dat er zich niets achter de vlek bevond"), want het was toch een "bekend gegeven" dat je linksvoor een blinde vlek hebt. Waarschuwen instructeurs daar ook voor? (ik kan het me echter niet herinneren dat ik tijdens rijlessen daar ooit iets over gehoord heb). Overdrijft die vriend?

Toegevoegd na 1 uur:
...enige uitleg na de eerste 2 antwoorden, en de reactie: ten eerste reed ik bijna een fietser aan, ik heb hem gemist. Maar over die vlek/hoek, ...ik bedoel iets anders. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blinde_vlek_%28biologie%29. Het gaat niet over de dod hoek tussen buitenspiegel en binnenspiegel, of over het goed over de schouder kijken. Mijn vriend spoorde mij aan altijd héél lichtjes met het hoofd te bewegen (niét omkijken of achteruitkijken, over de schouder kijken--- dat zijn hulpmiddelen bij andere situaties) om het eventuele gevaarte wat het oog niet kan zien in een bepaalde statische toestand, toch nog op te sporen. Ik had daar nooit bij nagedacht. Hij vond dat raar. Vandaar deze vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De blinde vlek in het oog speelt geen rol bij mensen die twee functionerende ogen hebben. De blinde vlek van het linkeroog zit namelijk op een andere plek in het beeld dan de blinde vlek van het rechteroog. Als je dus met beide ogen kijkt (en dus niet een lui oog hebt dat theoretisch wel functioneert maar in de praktijk niet meedoet), zie je gewoon alles. Wat wél heel belangrijk is, is de dode hoek - maar die heeft niets met de ogen te maken. De dode hoek is het gedeelte schuin achter de auto dat je normaal gesproken niet met je ogen kunt zien, en ook niet via de spiegels. Dat is dus een heel ander verhaal. Verder is de hoek achter de zijstijlen van de ruiten heel verraderlijk. En als je in een kleine auto zit en wat langer bent, is de binnenspiegel heel gevaarlijk - ik heb wel eens een complete auto die van rechts kwam gemist, doordat hij precies achter de binnenspiegel zat. Maar goed, wat de blinde vlek betreft, denk ik dus dat die rij-instructeur het mis heeft. Een goede instructeur zal je wel leren al ruim vóór elk kruispunt of rotonde de situatie te overzien. Wie zitten er op de rotonde, wie naderen de rotonde en zullen waarschijnlijk (moeten) wachten, wie naderen de rotonde en zullen waarschijnlijk (kunnen) doorrijden, en waar zijn de twijfelgevallen die mogelijk een gehaaste beslissing zullen nemen. Verder wordt aanbevolen "scannend" te kijken. Straaljagerpiloten leren dat ook. Dat betekent dat je continu van links naar rechts kijkt - dus niet links en rechts kijken en stukken daartussenin overslaan, maar van links naar rechts "scannen" en dan terug, en daarbij niets overslaan. Dat geeft de grootste kans dat je elke fietser en elke voetganger ziet.

mijn rij instructeur was altijd heel helder mbt de blinde hoek/vlek. Niet voor niets kijk je over je schouder bij het wijzigen van positie juist om ongelukken te voorkomen. Wat hij ook zei was dat het voortijdig 'scannen' van een situatie (bijv een rotonde) ongelukken ook voorkwam. Dat betekend bijv opletten op geparkeerde auto's waar kinderen plots achter vandaan kunnen komen maar ook bijhouden of je vlak voor de rotonde een fietser gepasseerd bent die mogelijk weer tegenkomt op de rotonde

Ik weet niet hoe oud je bent. Ik weet echter dat ik met rijlessen WEL geleerd heb om over mijn schouder te kijken maar mijn vader (ruim 70) heeft dat indertijd niet geleerd, waarschijnlijk omdat het toen nog niet zo druk op de weg was.

Je hebt idd een blinde vlek in je oog, maar ik kan mij niet herinneren dat daar ooit aandacht aan besteed is. Waar ik wel vaal last van heb, is de blinde vlek door de zijstijl van de voorruit. Verschilt per auto, en je zitpositie denk ik, mAar bij mij "verdwijnt" er zomaar een fietser in, vooral op rotondes. Toegevoegd na 1 minuut: vaak dus , niet vaal.

De blinde vlek in je oog, is het punt waar alle zenuwen samen komen. Daarmee kun je niet zien nee, maar daar heb je in het dagelijks leven echt geen last van. Bedoelde je vriend niet gewoon ook "dode hoek"?

Ik ben zo’n fietser die ettelijke malen bijna van de sokken gereden is op minirotondes. Aangezien de meeste mensen twee functionerende ogen hebben denk ik dat de psychologie van het verkeersgedrag een grotere rol speelt dan de blinde vlek, die zich asymmetrisch in de ogen bevindt. Bestuurders hebben een natuurlijke neiging om bij een kruispunt in de eerste plaats naar rechts te kijken omdat verkeer uit die richting immers voorrang heeft op gelijkwaardige wegen. Bij een minirotonde is dat opeens omgekeerd maar gevoelsmatig blijft het een kruispunt dat je met een extra manoeuvre moet passeren. Die verkeerstechnische ondingen verlagen misschien wel de snelheid van auto’s maar voor fietsers zijn ze minder veilig dan gewone kruispunten.

Ik herken dat wel. Ik merk namelijk als ik een kruispunt met fietsers nader dat ik moeite heb om overzicht te hebben en door te rijden. Ik moet aanzienlijk snelheid minderen om de boel te overzien. Ik heb er nooit zo over nagedacht maar nu ik dit zo lees kan het daar aan liggen. Als ik rij en mijn man zit naast mij laat ik hem altijd kijken haha hij rechts ik links zo heb ik meer tijd. Met autos heb ik er geen last van. Maar het lijkt af en toe wel of die fietsers uit de lucht komen vallen. Ze rijden zomaar een rotonde op en denken gelijk voorrang te hebben. En ze nemen allemaal voorrang. Ze vergeten alleen dat op het moment de bestuurder ze niet goed ziet ze wel in hun gelijk staan wanneer ze aangereden worden maar vervolgens zodanig in de kreukels kan komen te liggen dat z daar de rest van hun leven last van hebben. Belachelijk.

De blinde vlek in je oog zit veel te hoog in je blikveld om daar in genoemde situatie last van te hebben, tenzij je met je hoofd net boven het stuur uitkomt. Instructeurs zullen dus liever aandacht besteden aan de dode hoek, want dat is wel een echt probleem. Het bewegen van het hoofd tijdens het kijken is een truc die door katten wordt toegepast voor ze naar hun prooi springen. Door die beweging komt het object los van de achtergrond, dat zou nuttig zijn als je eigen beweging en die van de fietser synchroon lopen, zodat het lijkt dat de fietser 'stil' staat ten opzichte van de achtergrond. Het kan inderdaad voorkomen dat je de fietser mist omdat je hem niet ziet bewegen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100