Dat ieder land z'n eigen taal heeft lijkt me aannemelijk maar waarom zijn er landen waar links gereden wordt?

heeft dat voordelen ten opzichte van rechts rijden ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Het beste antwoord

De oorsprong van het links rijden ligt in de Middeleeuwen. Destijds was het voor reizigers heel normaal om een wapen te dragen. Omdat zwaarden meestal met de rechterarm gehanteerd werden, reed men elkaar het liefste links voorbij. Zo was een getrokken wapen altijd aan de goede kant om een aanval van een 'tegenligger' af te weren. De paus leverde nog een andere reden. Hij droeg omstreeks het jaar 1300 alle pelgrims op om links te houden op grote wegen. Zo zouden de grote pelgrimstromen geen opstoppingen veroorzaken.

De gewoonte links te rijden bleef later gehandhaafd. Rechts rijden is een gebruik dat aan het einde van de achttiende eeuw in de Verenigde Staten ontstond. Daar zat een element van rebellie in: de Engelsen reden links en de net van de Engelsen onafhankelijk geworden Amerikanen wilden alles anders doen. Het rechts rijden waaide later over naar Frankrijk en door Napoleons verovering van bijna heel Europa raakte het gebruik wijd verspreid. Alleen niet in Engeland. Want Napoleon heeft immers nooit voet gezet op Engelse bodem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geweldig antwoord, ben onder de indruk !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nergens voor nodig!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En aanvullend: voor het vervullen van het ambt van Paus hoef je dus niet al te slim te zijn:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee ik geloof wel dat de functie-eisen voor paus onder andere inhouden dat je oud moet zijn, althans tegenwoordig. :)

Andere antwoorden (3)

Of het voordelen heeft weet ik niet het is zo historisch gegroeid denk ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is historisch zo gegroeid. Vroeger reden ridders te paard met hun zwaard aan de rechterkant (omdat ze vaker rechts dan links waren). Als je links rijdt, kun je lastige tegenliggers makkelijker te lijf gaan dan wel jezelf verdedigen.
Vanuit het Verenigd Koninkrijk is links rijden in veel landen van het Gemenebest verspreid geraakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie het verband niet. "Ik snap dat de hemel blauw is, maar waarom schijnt de zon".

Dat gezegd hebbende, zijn de meeste landen die ooit bij het Britse rijk hoorden, landen waar links gereden worden. Het is gewoon historisch zo gekomen. Als in, men heeft een keuze gemaakt om het zo te doen.