Hoe kom je aan een quad die is goedgekeurd als personenauto?

Het lijkt me wel grappig om in plaats van een auto een quad te rijden. Zijn daar aparte lessen voor?

Ik heb gelezen over de 5 soorten quads die op verschillende manieren goedgekeurd zijn als verschillende voertuigen. Hoe kom ik aan een personenauto-quad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
6.1K

Het beste antwoord

Uitgaande van een quad met een cilinderinhoud van 50 cc of meer.
Er zijn geen aparte lessen (nodig) voor de quad. Met het gewone B rijbewijs mag je er op rijden.Er zijn verschillende dealers waar je ze van verschillende merken kunt kopen. Raadpleeg hiervoor internet.
Bijv.: http://www.bartspowersports.com/ons-aanbod-quads-te-koop
jc54
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het RDW zal een quad nooit als personenauto aanmerken.Hoog uit als motor. Denk daarbij aan de verschillen aan Helmgebruik Gordel, en Stuur. De Enige manier op iets soortgelijks in Autovorm te rijden is wellicht een Buggy.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kwam op het idee door het programma dat zojuist op tv was "Blik op de weg". Daar ging het over quads, en dat je alleen een helm moet dragen als er geen gordel op het voertuig aanwezig is. Anders is een helm niet verplicht. Maar een quad kan volgens de site van de rijksoverheid wel goedgekeurd worden als een personenauto. Dus dat is niet per se hetzelfde?
jc54
10 jaar geleden
Er blijft natuurlijk verschil tussen een quad en een auto, maar een quad is een motorvoertuig op meer dan twee wielen en daarvoor is een B rijbewijs vereist. Net als voor een trike overigens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zag het ook.
't verschilde geloof ik per gewicht. Een zware quad wordt geregistreerd als personenauto. Daar mag je ook mee op de snelweg. Je bent verplicht een gordel te dragen.
Een lichtere quad wordt geregistreerd als motorvoertuig met 3 wielen, als heeft 'ie er 4. Hiervoor heb je wel een autorijbewijs nodig, maar hij mag niet op de snelweg. Wel op de autoweg. En als er geen gordels inzitten, mag je een helm dragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het hier niet mee eens. Met een rijbewijs van de categorie B mag je voertuigen besturen met 4 wielen die niet zwaarder zijn dan 3500kg. Dus een quad (4 wielen) valt weldegelijk onder de eisen van een personenauto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is net een uurtje geleden uitgelegd op tv door een agent...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jordy : Het was inderdaad net op tv. Een quad valt onder de wet van een 3-wielig motorvoertuig, ook al heeft die er 4. Je kunt hier niet de regels van het gewicht van een auto op toepassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve een quad die zwaarder is dan... 750 kg of zo, dat geldt dan weer als personenauto.