Waarvoor dienen de volgende twee dingen op een vrachtwagen?

1: De uitstekende wieldop/velg die alleen het bij voorste wiel te vinden is, waarom is die er en waarom daar?

2: De omhooghangende twee wielen die niet de grond raken, dienen deze als reserve of voor als er meer gewicht is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
15K

Het beste antwoord

Alle velgen op een vrachtwagen zijn allemaal eender. (niet te verwarren met een oplegger of een aanhangwagen)

De velgen hebben allemaal een asymmetrische naafplaat.
Op de stuurassen worden de velgen met de bolle kant naar buiten gemonteerd waardoor het wiel (de band) precies symmetrisch op de naaf staat en daardoor de as en de lagers niet eenzijdig belast.
Het gewicht van de vrachtwagen, het voorste gedeelte met de motor, wordt dan in zijn geheel netjes over de volle breedte van de asnaaf verdeeld en blijft daarmee binnen de toegestane toleranties.
Zou je de velg andersom monteren (wat niet mag!) dan steekt het wiel in zijn geheel ver buiten de carrosserie en zouden de assen na enkele km rijden zwaar overbelast raken en afbreken.

Sommige zwaardere vrachtwagens hebben een dubbele achteras.
Deze is vaak uitgevoerd als een zgn. 'Bogie-lift'.
De as wordt dan opgetrokken zodra het gewicht van de belading dat toelaat.
De bogie lift is een volautomatisch systeem dat niet door de chauffeur overruled kan worden bij hogere snelheden dan 20 km p/u.
Hij kan dus niet met opgetrokken as blijven rijden als de belading te zwaar is.
Alleen bij manoeuvres zoals achteruitrijden kan de bogie lift kortstondig worden opgetrokken door de chauffeur om de effecten van frictie door de banden te voorkomen.

De tweede as kan een zgn. 'voorloop' as zijn, dat is een as die voor de aandrijfas gemonteerd is en dan meestal een enkele velg heeft. Omdat deze as dichter op de stuuras staat geeft deze as meer frictie als er vrij scherp gedraaid moet worden.

Het kan ook een zgn. 'sleepas' zijn, deze as is dan achter de aandrijfas gemonteerd en heeft meestal ook een dubbele velg. (dubbellucht). Deze as heeft minder last van frictie maar vergroot de draaicirkel wel.

Het doel van een extra as is om de maximale asdruk en wieldruk per as op de weg bij maximaal beladingsgewicht niet te overschrijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als houder van een internationale Transportvergunning (een van de zwaarste en vooral meest intense opleidingen die ik ooit volgde, zie http://logocom.be/itlb) kan ik dit slechts beamen! In het vak kostprijsboekhoudingen moesten we ook zelf kunnen berekenen wat het bespaarde om bij het leeg terugrijden met opgeheven banden bij de oplegger (niet de vrachtwagen zelf zoals hierboven heel kernachtig wordt aangehaald) aan zowel brandstof als slijtage. Natuurlijk is het altijd veel rendabeler om NIET leeg te rijden en dus NIET met de opgeheven banden, maar je kunt niet altijd na het lossen van een camion zand op dezelfde plaats iets anders meenemen naar je volgende post, dus zit je altijd met een stukje leeg rijden (lees: niet aan de klant direct gefactureerd rijden waardoor dit een indirecte kost wordt).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank VANBell voor je reactie. Ikzelf ben nl. ' n internationaal chauffeur en
vond de eerder gegeven antwoorden 'n beetje raar. Daarom wilde ik het hoe en waarom maar even uitleggen. Jouw reactie bevestigd mijn antwoord nog maar eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (5)

Die verbrede velg aan het voorwiel dient als opstapje om in de cabine te komen.
Die achterwielen tilt men omhoog als er geen lading is om zo slijtage te beperken van de banden. Die worden naar beneden gelaten bij vervoeren van lasten omdat men een maximum last op de grond heeft per as.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarom die minnen?
het antwoord klopt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen probleem met een min maar wel als er geen motivatie bijstaat.
De wieldop op de voorwielen dient om de uitstekende wielbouten af te dekken die gevaar opleveren bij een aanrijding. De wielbouten steken uit omdat alle velgen asymmetrisch zijn zodat ze bij de achterwielen ook als dubbele wielen kunnen functioneren.
De hoger opgetrokken as geeft bij lagere belading minder slijtage en een betere manouvreerbaarheid, bij volle belading wordt de as wel op de weg gelaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Vrachtwagenbandvelgen hebben een bolle vorm, de ‘bolling’, zodat de remschijven of -trommels zo dicht mogelijk bij het centrum van het wiel geplaatst kunnen worden, schrijft Ab Gobets uit Vriescheloo. De velgen staan daar als een koepel overheen, zodat je bij de voorwielen een bolle velg ziet.

De achterwielen van vrachtwagens en bussen zijn vaak dubbel uitgevoerd, in een zogenaamde ‘dubbel lucht’-configuratie, die meer gewicht kan dragen. De velg van het binnenste wiel bolt dan nog altijd naar buiten. De velg van het buitenste wiel is daar tegenaan geschroefd, met de bolle kant naar binnen, zodat beide velgen elkaar raken."

Bronnen: ■intermediair.nl/artikel.jsp?id=1783583"

(4 jaar geleden op Goeie Vraag)
Computoon
10 jaar geleden
DE uitstekende wieldop komt alleen voor bij enkele wielen op 1 as. Net als bij een personen auto staat de bolle kant naar buiten en de holle kant naar binnen. Bij dubbellucht ( dubbele wielen op de as) worden echter de twee bolle kanten tegen elkaar op de bevestigingsbouten geschoven. Zouden ze dit niet zo doen, dan zou je hele lange bevestigingsbouten moeten gebruiken en die zijn weer niet sterk genoeg.
Vandaar dat je bij dubbellucht geen uitstekende wieldop hebt.

Wat betreft de "ingetrokken as" , dit wordt inderdaad gedaan om de slijtsge aan de banden te beperken op het moment dat deze voor het gewicht van de belading niet nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
crispy
10 jaar geleden
De ingetrokken as is niet ivm slijtage, maar ivm de wegligging. Als de vrachtwagen niet beladen is, is de asdruk te laag en 'stuitert' de auto over de weg.
jc54
10 jaar geleden
Nee hoor, brandstof besparing is de hoofdreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laten we het er op houden dat er meerdere redenen voor zijn. Ze zijn allemaal even plausibel
Alle eerdere antwoorden zijn gedeeltelijk waar. De wieldoppen op de vooras worden om twee redenen gemonteerd. Eerst om er voor te zorgen dat er geen spatwater van de wielbouten tegen de spiegels komt want dan zie je niets meer in je spiegels. Bijkomstigheid is dat een wieldop mooier is dan een kale velg met uitstekende wielbouten (moeren).
De opgetrokken achteras is deels om bandenslijtage te voorkomen, maar belangrijker is brandstofbesparing. Een extra meedraaiend wiel kost extra brandstof en in bochten. waar de wielen wringen kost het nog meer extra brandstof. Dus als er geen (of weinig) lading op de wagen zit, gaat de liftas omhoog.
Dit heeft allemaal met mijn werk te maken, vandaar.....
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
huhhh??? opspattend water???