Wat zijn de nieuwe regels tot betrekking aanhanger B/BE rijbewijs?

Vroeger was het zo dat je met een B rijbewijs tot 750 kg mocht trekken en daarboven een BE rijbewijs nodig had, nu is er een nieuwe regel in gegaan dat het vermogen dat je auto kan trekken je mag trekken ofzo iets? Ik ben benieuwd wat de regels nu op het moment zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Download en lezen maar. :)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/documenten-en-publicaties/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs.html

Antwoorden (1)

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B een aanhangwagen achter uw auto binden in de volgende situaties:

De aanhangwagen of oplegger weegt minder dan 750 kilo (massa leeg voertuig + laadvermogen).
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van beide voertuigen samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Rijbewijs BE (auto met aanhanger)
U heeft een rijbewijs BE nodig om te rijden met een zwaardere aanhangwagen, boottrailer of caravan.

Maximaal gewicht aanhanger of oplegger beperkt
De aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE mag sinds 19 januari 2013 niet meer wegen dan 3500 kg. Alleen onder bepaalde voorwaarden mag de aanhanger op oplegger zwaarder zijn dan 3.500 kg. Overschrijdt uw voertuig met oplegger of aanhanger deze eisen? Dan heeft u een rijbewijs C1E nodig.

Was u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs BE? Dan blijven voor u de oude regels van kracht. Voor u geldt dan geen maximumgewicht voor aanhanger of oplegger. Lees voor meer informatie de brochure Nieuwe regels voor het rijbewijs BE.

Nieuw rijbewijs B+ code 96
Met het nieuwe rijbewijs B+ code 96 mag u een aanhangwagen voorttrekken die zwaarder is dan 750 kg. Voorwaarde is wel dat het voertuig en de aanhangwagen samen niet meer dan 4250 kg wegen.

U kunt een rijbewijs B+ code 96 bij uw gemeente aanvragen op het moment dat u bent geslaagd voor het BE-examen. Het examen voor B+ code 96 is gelijk aan het examen voor BE. Heeft u eenmaal voor B+ code 96 gekozen, dan kunt u deze later niet meer omwisselen voor een BE-rijbewijs.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp, mag je tot 3500 kg trekken en je auto en aanhanger mogen samen niet meer dan 4250 kg wegen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van beide voertuigen samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.' Voor zover ik weet mag de aanhanger (plus laadvermogen) hierbij niet zwaarder zijn dan het trekkende voertuig.