Kun je de kosten van reizen met de auto en met OV in een vergelijking in perspectief plaatsen?

Bijvoorbeeld een rit van Amsterdam naar Utrecht, maar ook van Appingedam naar Maastricht.

Welk vervoersmiddel is op jaarbasis uiteindelijk het goedkoopst qua kosten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Ja, je kan het voor jezelf in perspectief brengen om een redelijk goed beeld te krijgen, je kan ook uit gaan van gemiddelden en dat hoeft dus niet op jou direct op toepassing te zijn. Als eerste moet je weten of deze ritten 'constant' zijn of zo nu en dan, op welk tijdstip je reist ivm files. Hoeveel kilometer je jaarlijks rijdt en natuurlijk weer op basis van de vorige twee vragen, in wat voor een auto je rijdt, in welke staat deze is ivm onderhoud, of deze auto benzine rijdt, zeker hoe je rijdt heeft invloed op je 'benzineverbruik'.. En dan nog vragen zoals 'hoe oud je bent, hoe lang je al in het bezit bent van je rijbewijs, hoe lang je al je noclaim op bouwt, welke verzekeraar je hebt, hoe je verzekert bent.. Ik denk dat het antwoord duidelijk is, je kunt hooguit met gemiddelden werken en enorm veel tijd over hebben om de berekening überhaupt rendabel te maken. Zeker in algemeen perspectief. Ow, en met het openbaar vervoer moet je ook weten of je kortingen ontvang, gebruik maakt van een maand, jaarabonnement of je 1ste of 2de klas rijdt. Ik wens je er succes mee.