wat is de meest veilige kleur voor een auto qua verkeersveiligheid en zichtbaarheid

En dan bedoel ik niet pimpelpaars of andere aparte kleuren, maar gangbare kleuren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
14K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, dat is wat ik me afvraag

Het beste antwoord

Zilvergrijs!Dus welke kleur auto is het veiligst? Om antwoord te kunnen geven op die vraag, moet er naar de kleuren van auto's worden gekeken die het vaakst betrokken zijn bij een ongeluk. Over de jaren heen is hier veel onderzoek naar gedaan. Dit onderzoek heeft aangetoond dat zilveren auto's het minst vaak bij een ongeluk betrokken zijn. Witte, gele, grijze en rode auto's scoren gemiddeld. Auto's met donkere kleuren, zoals bruin, zwart en groen, zijn bovengemiddeld vaak bij een ongeluk betrokken. Overigens valt 's nachts het verschil tussen de kleuren van auto's die bij een ongeluk zijn betrokken weg. 's Nachts zijn de kleuren van de auto's minder zichtbaar en hebben hierdoor geen effect op hoe snel de auto's opgemerkt worden. Dit gegeven bewijst wel dat de kleur van de auto een rol speelt in de veiligheid in het verkeer.

Opvallend is dat de statistieken door de jaren heen licht variëren. Dit komt waarschijnlijk doordat er meer mensen voor een bepaalde autokleur kiezen als bekend wordt dat deze minder vaak bij een ongeluk betrokken is. Ook de meer onervaren of onvoorzichtige bestuurders kiezen dan voor deze kleur. Hierdoor stijgt het aantal ongelukken waar een auto met deze kleur bij betrokken is.
Dus wat te kiezen?
afbeelding rechts

Hecht je zeer veel waarde aan veiligheid in het verkeer? Kies dan voor een auto met een zilveren kleur. Op dit moment zijn zilveren auto's namelijk de auto's met de meest veilige kleur. Bedenk ook altijd dat jouw veiligheid in het verkeer grotendeels van je eigen gedrag afhangt. Wees je dus altijd bewust van je rijgedrag en houd je aan de regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onervaren bestuurders kiezen niet voor een onveilige kleur.
Als het zo is dat "ervaren" bestuurders een onveilige kleur gaan mijden, dan is binnen de groep "bestuurders met een onveilige kleur" het percentage onervaren bestuurders meteen hoger. Niet door de keuze van de onervaren bestuurders, maar door de keuze van de ervaren bestuurders.

Andere antwoorden (8)

Rode en witte auto's zijn over het algemeen wel makkelijk te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roze de beate kleur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van meerdere factoren, zoals het weer en tijdstip en afstand. Belangrijker is denk ik om ervoor te zorgen dat je auto goed zichtbaar is door dmv o.a. verlichting. Over het algemeen denk ik een witte auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschillende onderzoeken geven verschillende kleuren aan als veiligste. Wit, zilver en roze komen daarin voor. Wat in ieder geval wel zeker is is dat lichte kleuren veiliger zijn dan donkere kleuren. Als je engels kan is de link een goed en leuk artikel om te lezen.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook blijkt dat wanneer er een ongeluk is er een verband is met de ernstigheid van de wonden en de kleur van de auto!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger had je het gezegde: Met een witte blijf je zitten. Maar dat was voordat wit hip werd. En nu blijkt volgens Australisch onderzoek ook nog eens dat wit heel erg veilig is. Zo zou je in een zwarte auto 12% meer kans op een ongeluk hebben dan in een witte auto. De Australiers zijn niet over een nacht ijs gegaan want er zijn maar liefst 850.000 ongelukken onderzocht.
Ook is het zo dat grijze, zilverkleurige en rode auto’s beduidend meer kans hebben om bij een ernstig ongeluk betrokken te zijn. Of zou dat soms komen dat tot enkele jaren geleden alleen maar bejaarden in witte auto’s reden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Citroengeel is een van de best zichtbare kleuren, vooral bij mist. Niets voor niets hebben ambulances tegenwoordig zo'n geelgroen kleurtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit onderzoek bleek vooral dat een schone auto meer opvalt en veiliger is dan een minder schone of zelfs vuile auto! Voor de duidelijkheid: de buitenkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geel. Omdat geel de hoogste frequentie heeft in het kleurenspectrum.