Hoe werkt die taxi vergoeding van het uwv nu precies?

Ik kan wegens een probleem aan mijn rug/been en het gebruik van morfine (dufheid) helaas niet zelfstandig auto rijden. Ik zit nog in de ziektewet.
Graag zou ik weer eens aankaarten om een paar uur per week te gaan werken.

Maar dan wil ik eerst weten hoe het nu precies zit met die UW vergoeding.
Ik heb naar het UWV gebeld en die zeiden dat het wel kon, dan moest ik een stapel papieren invullen en dan ben ik klaar.
Maar ik neem aan dat het UWV niet alles zomaar vergoedt? Dus hoe gaat dat? En welke stappen moet ik ondernemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
2K

Het beste antwoord

Er even vanuit gaande dat je inderdaad in aanmerking komt voor taxivergoeding - dat is jouw immers verteld - betaal je een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Er zal natuurlijk eerst gekeken worden of er geen andere (lees: goedkopere) oplossingen zijn dan een vergoeding voor taxivervoer, maar als dit de enige optie is en het jou in staat stelt om te blijven werken, zijn er ook vanuit de ziektewet wel mogelijkheden.

Het UWV werkt met normbedragen voor algemeen gebruikelijke kosten, vooral bekend vanuit de Wajong en WAO of WIA. Je betaalt dan een inkomensafhankelijke eigen bijdrage ter hoogte van het bedrag waarvan men veronderstelt dat dit 'algemeen gebruikelijk' is, dus dat iemand anders in vergelijkbare situatie (zelfde functie, inkomen, afstand woon/werk) en die niet ziek of gehandicapt is, dat ook zou betalen. Het lage normbedrag gaat uit van ongeveer OV-kosten en het hoge normbedrag gaat uit van de totale gebruikskosten (dus brandstof incl. onderhoud en misschien ook nog wel vaste lasten) van een auto. De redenering daarachter is dat mensen vanaf aan bepaald inkomen meestal een auto hebben (tja, zo zijn de regels).

Die normbedragen vind je hier: http://www.st-ab.nl/normaowetten.htm. Vanaf 1 januari van dit jaar betaal je voor (rolstoel)taxivervoer een eigen bijdrage van 14 ct. per kilometer als je eenjaarinkomen hebt tot 36000 euro (of 52000 als er in één gezin meer vervoersvoorzieningen nodig zijn) en 47 ct. per kilometer als je boven dat inkomen zit. Er staat dan wel met koeienletters boven dat het gaat om de normbedragen voor Wajong en WIA, maar het zijn de algemene bedragen die gelden voor reïntegratievoorzieningen, in de beleidsregels van het UWV (zie: http://www.st-ab.nl/wetwiaorrb.htm) kun je vinden dat ook voor andere regelingen van waaruit je onder het reïntegratiebesluit (kunt) vallen, diezelfde normbedragen gelden.