2. Wat is een weg volgens de wegenverkeerswet?

je hebt 2 verschillende wegen volgens de wegenbouwkunde is een weg iets anders dan ''de weg'' van de wegensverkeerswet de vraag is dus: wat vind de wegenverkeerswet een weg en wat vind de wegenbouwkunde weg ? dit lijkt me een moeilijke vraag of is hij toch heel eenvoudig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
5.8K

Antwoorden (3)

Onder weg wordt verstaan, alle rijstroken met inbegrip van fiets- en voetpaden, inclusief bermen en middenbermen.
jc54
11 jaar geleden
Met de woorden van artikel 1, lid b van hoofdstuk 1 (Algemene bepalingen) van de Wegenverkeerswet-1994:

"wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;"
Computoon
11 jaar geleden
WEGEN (VERHARD / ONVERHARD)
Wegen zijn de rijbanen met inbegrip van de middenberm of middengeleiding, parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken of vluchthavens. Ligt in een weg een brug of duiker dan behoort dat ook tot de weg. Dat geldt ook voor de paden, bermen en zijkanten die naast de rijbaan liggen. Een weg kan één of meer rijbanen hebben en de rijbanen kunnen op hun beurt weer zijn verdeeld in twee of meer rijstroken.

De verkeersregels gelden - op enkele uitzondering na - alleen maar op die wegen, die voor het openbaar verkeer openstaan. Een weg staat voor het openbaar verkeer open als in principe iedereen daar mag lopen of rijden. Dit geldt ook als daar bijvoorbeeld - zoals op een auto(snel)weg - alleen maar bepaalde motorvoertuigen mogen komen.

Een weg waar alleen maar bepaalde mensen gebruik van mogen maken, omdat het een eigen weg is of een weg op een afgesloten fabrieksterrein, is dan ook geen voor het openbaar verkeer openstaande weg.