Vermindert de actieradius (van de accu) van een electrische auto bij kou?

Ik weet dat de accu van een gewone auto veel capaciteit verliest bij kou. Vandaag heb ik een rit gemaakt van zo'n 200 km (benzine auto) en vroeg me af of de capaciteit van de accu van een electrische auto ook zoveel vermogen verliest bij kou zoals een conventionele accu (buiten het gebruik van de verwarming in de auto, achterruitverwarming, verlichting etc.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk vermindert de actieradius niet van een accu. Het is het elektrische proces van energie vrijmaken die het probleem vormt. Maar dat is ook zo bij de mens, en denk daar maar eens als je net uit de sneeuw met je handen deze tekst zou willen typen. Fahrenheit is een betere energiegraad om dit te doen begrijpen. Een batterij die zogezegd op 100% (capaciteit) staat bij 80°F (27° celsius) zal slechts 50% vrijgeven bij 0°F (-18° Celsius). Dit is vrij simpel te verklaren doordat hogere temperaturen de interne weerstand verlagen (hogere temperaturen = hogere trillingen door eventueel zelfs 'hogere' aggregatietoestand = eigen benaming) waardoor het chemische metabolism sneller kan verlopen (dus ook in ons lichaam). Maar let op: het heeft een keerzijde in de levenscyclus van de batterij! Als de batterij altijd aan 68°F (20° Celsius) werkt, kun je hem vrij veel heropladen voor dat hij kapot is. Bij 86°F (30° C) is dat al 20 procent minder en gaat je levensduur drastisch naar beneden. Let dus op voor simplistische berekeningen hierin. Bij 104°F (86°F bijv. in verhit motorcompartiment) springt je verlies in levensduur al boven de 40 procent, al bij 113° F (45° C) op een HALVE levenscyclus te komen. Let wel: onder de -4° F (-20°C), stopt je batterij meestal met werken, tot de temperatuur weer hoger wordt. Maar om antwoord te geven op je vraag:
1. De verwarming zal je actieradius verminderen.
2. De wintertemperatuur nog VEEL meer (verminderen dus), want de actieradius wordt altijd opgegeven bij normale temperaturen.
3. Maar bij koude temperaturen zal je batterij evenredig langer meegaan. Let dus op voor 'simpele uitspraken'. Basisnatuurwet: Binnen een natuurlijk geheel is er altijd energie...behoud!

Het beste antwoord

Ja. Alle accusoorten presteren minder bij kou. Aanzienlijk minder. Met dit weer kun je met volle accu's tientallen procenten minder ver werg rijden dan in de zomer.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik goed begrijp was ik met een electrische auto waarschijnlijk gestrand onderweg vandaag? Achterruitverwarming aan, kachel, licht. Alles noodzakelijk vandaag. Dit brengt mij op de volgende vraag; hoe wordt de actieradius dan berekend bij een electrische auto? Maar goed +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De actieradius word altijd zo positief mogelijk gebracht. Dus er word puur naar het verbruik van de motor en de capaciteit van de accu's gekeken. En alles onder optimale omstandigheden.
Kijk bijvoorbeeld naar de opel ampera. Een elektrische auto met een actieradius van 500km. Dat er een benzinemotor in zit die de accu's oplaad word even niet erbij vermeld. En dat die benzinemotor 1 op 14 verbruikt ook niet.
Dus als van een elektrische auto word gezegd dat ie een actieradius van 200km heeft dan ga er maar van uit dat dat op een winterse dag nog maar 100km zal zijn. En na twee jaar gebruik nog minder. Kijk maar naar de accus van telefoons en dergelijke die na een aantal jaar toch veel minder presteren.

Andere antwoorden (1)

Sorry, stond eerst bij reactie, maar blijkt antwoord te zijn:

Eigenlijk vermindert de actieradius niet van een accu. Het is het elektrische proces van energie vrijmaken die het probleem vormt. Maar dat is ook zo bij de mens, en denk daar maar eens als je net uit de sneeuw met je handen deze tekst zou willen typen.

Fahrenheit is een betere energiegraad om dit te doen begrijpen. Een batterij die zogezegd op 100% (capaciteit) staat bij 80°F (27° celsius) zal slechts 50% vrijgeven bij 0°F (-18° Celsius).
Dit is vrij simpel te verklaren doordat hogere temperaturen de interne weerstand verlagen (hogere temperaturen = hogere trillingen door eventueel zelfs ‘hogere’ aggregatietoestand = eigen benaming) waardoor het chemische metabolism sneller kan verlopen (dus ook in ons lichaam).
Maar let op: het heeft een keerzijde in de levenscyclus van de batterij! Als de batterij altijd aan 68°F (20° Celsius) werkt, kun je hem vrij veel heropladen voor dat hij kapot is. Bij 86°F (30° C) is dat al 20 procent minder en gaat je levensduur drastisch naar beneden. Let dus op voor simplistische berekeningen hierin. Bij 104°F (86°F bijv. in verhit motorcompartiment) springt je verlies in levensduur al boven de 40 procent, al bij 113° F (45° C) op een HALVE levenscyclus te komen.

Let wel: onder de -4° F (-20°C), stopt je batterij meestal met werken, tot de temperatuur weer hoger wordt.
Maar om antwoord te geven op je vraag:
1. De verwarming zal je actieradius verminderen.
2. De wintertemperatuur nog VEEL meer (verminderen dus), want de actieradius wordt altijd opgegeven bij normale temperaturen.
3. Maar bij koude temperaturen zal je batterij evenredig langer meegaan.

Let dus op voor ‘simpele uitspraken’. Basisnatuurwet: Binnen een natuurlijk geheel is er altijd energie…behoud!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zocht nadien nog even of het juist was wat ik schreef en vond interessant artikel over in welke temperaturen het laadproces best gebeurt, boeiend en staat op: http://www.tgcc.nl/uploads/Opladen%20bij%20hoge%20en%20lage%20temperaturen.pdf