welke rijbewijs heb je nodig om op een quad te mogen rijden op de openbare weg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
5.7K

Antwoorden (3)

meestal rijbewijs B, helm is wel verplicht.
soms brommerrijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helm is NIET verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mijn link wel, dus als je zoiets roept, graag bewijsje. De quad als driewielig motorrijtuig Sommige quads voldoen aan de technische specificaties van een driewielig motorrijtuig en mogen op basis daarvan op de weg komen. Zo'n quad heeft een ledige massa van ten hoogste 400 kg (bij gebruik van goederenvervoer ten hoogste 550 kg.) en een maximum vermogen van 15 Kw. Bij de quad hoort een kentekenbewijs. Bovendien moet de quad aan de voor- en achterkant voorzien zijn van een kentekenplaat. De minimum leeftijd van de bestuurder is 18 jaar en deze moet in het bezit zijn van rijbewijs B. Ook op deze quad is het verplicht om met een helm op te rijden.
De quad als personenvoertuig Sommige (zware) quads hebben een typegoedkeuring van een personenvoertuig. Dat betekent dat motor en uitvoering zo zijn dat ze alleen aan de technische specificaties van een personenvoertuig voldoen. Deze quads hebben een kentekenbewijs en voor en achter een kentekenplaat nodig. De minimum leeftijd van de bestuurder is 18 jaar en deze moet in het bezit van rijbewijs B. Ook op deze quad is het verplicht om met een helm op te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine nuance ten aanzien van mijn antwoord. Het antwoord van Jackd is nog steeds niet correct. Voor de brommer quad is helm dragen verplicht.
Voor de motor quad is een helm dragen verplicht tenzij er een goedgekeurd driepunts gordelsysteem aanwezig is dat gebruikt wordt.
Bij de auto quad is een helm niet verplicht. Het bewijs:
De hier gebruikte gegevens zijn afkomstig van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/quad#ref-verkeerenwaterstaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, dan zal het zo zijn.. Maar ik zou hem toch maar opzetten, hoewel ff snel de stad in zonder helm wel handig is.
Een motorrijtuig met 4 wielen en zonder carrosserie wordt een quad genoemd. Er zijn 5 soorten quads. De soort wordt bepaald op basis van de maximumsnelheid, de massa (het gewicht) en het maximum vermogen.

* De quad die niet is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg
* De quad die is goedgekeurd als bromfiets
* De quad die is goedgekeurd als een driewielig motorrijtuig
* De (zware) quad die is goedgekeurd als personenauto
* De (zware) quad die is goedgekeurd als bedrijfsauto

De (zware) quad die is goedgekeurd als bedrijfsauto

Voor deze quads gelden de volgende regels:

* De minimumleeftijd van de bestuurder is 18 jaar.
* Een rijbewijs B of C (maximummassa meer dan 3500 kg) is verplicht.
* Afhankelijk van de datum waarop deze quad in het verkeer is gebracht (datum eerste toelating), moet deze voorzien zijn van goedgekeurde veiligheidsgordels.
* Een helm dragen is niet verplicht.
* Kenteken is verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je behoort een goedgekeurde (door het RDW) quad nodig.
Bij deze goedkeuring kan het een bromquad zijn (45 km max dan, en rijbewijs AM verplicht) of een motor quad...rijbewijs B.