als een voertuig voor mij van rechts komt vanaf een straat met op de kruising stoeptegels, heeft die dan voorrang op mij of niet?

zie foto voor een voorbeeld

Toegevoegd na 16 minuten:
Er staan geen haaientanden op de stoeptegels, dat vindt ik altijd verwarrend want je kunt dan denken dat men voorrang heeft..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lastige vraag maar: Een inrit/uitrit is vaak herkenbaar aan: een trottoir of een fietspad of een drempel die met het voertuig gepasseerd wordt,

Het beste antwoord

Als eerste kijken we in het RVV1990 wie er voorrang kan verlenen:

Dat zijn enkel de bestuurders, ik vermoed dan ook dat je als bestuurder van de weg gebruik maakt.

Dan gaan we kijken wat voor kruising het is:

Het betreft hier een kruising met een uitritconstructie, dit kunnen we vaststellen aan de uitspraak van de Hoge raad in 1987;

Als uitrit moet worden gezien:

Alle op de weg uitkomende paden die door een afsluitbare constructie van de weg gescheiden wordt.

Elk pad of weg dat een voetpad met verlaagde stoeprand kruist.

We hebben hier te maken met een uitrit en gaat de voorrangsregels al niet meer op.

We hebben hier dus te maken met een zogenaamde bijzondere gedraging, bestuurders die het voetpad kruisen dienen dan ook al het andere verkeer voor te laten gaan.

Hier heeft de beheerder van de weg wel een behoorlijk verwarrende situatie geschapen door de belijning en het voetgangers oversteekplaats (zebrapad) wat doet voorkomen dat het hier niet om een uitritconstructie gaat maar om een gewone kruising.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw uitleg aan de hand van het wetsartikel was erg verhelderend. Ik wist niet waar ik het in de wet zoeken moest. Dank.

Andere antwoorden (7)

Als ik het goed zie lijkt het meer op een uitrit. Dus naar mijn idee heeft diegene dan geen voorrang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee die heeft geen voorrang die komt van een woonerf.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
minner motieveer eens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet de minner, maar ik vraag me wel af hoe je weet dat dat een woonerf is?
ronron1212
11 jaar geleden
simpeler wordt over de stoep gereden en de straat weg (autorijbaan) is dus onderbroken door eens stoep
ronron1212
11 jaar geleden
op de foto staat ook het bordje trouwens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct ronron. In onze wijk hebben we dezelfde situatie. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat geen bord woonerf maar een bord voetgangersoversteekplaats en een bord 30km/h zone. Niet correct dus.
Het lijkt op de foto alsof de auto af moet slaan. Leidend is dat rechtdoorgaand verkeer (jij als voetganger dus) voorrang heeft. Ook als er geen sprake is van een woonerf heb je voorrang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie jij een auto op de foto die lijkt af te slaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling: helaas weet bijna niemand dat dit zo in de wegen verkeerswet staat. Dus zal bijna geen ene auto stoppen.
Als ik je uitleg zo lees dan neem ik aan dat jij op de grote weg rijdt, vanuit deze foto kom je aanrijden zeg maar.

De persoon die van rechts komt heeft geen voorrang op jou want het is een woonerf, een woonerf is op enkele uitzonderingen na meestal alleen bereikbaar door een uit/inrit en de mensen die hieruit komen rijden moeten altijd voorrang verlenen aan alle weggebruikers.

Je kunt dit ook vaak zien doordat het verhoogd is of er een bepaalde markering op de weg ligt.

Filolanca.

Toegevoegd na 3 minuten:
edit: het is geen woonerf :/ heb het zebrapad (voetganger ) bord verkeerd gezien op het eerste gezicht..

Het verhaal gaat echter nog steeds op, dit is een uitrit, de markering op de drempel duid dit ook aan, dit is een zogeheten taludmarkering en dit is altijd een uitrit.

De persoon die hieruit komt rijden/fietsen zal dus voorrang moeten verlenen aan iedere weggebruiker, incluis voetgangers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel de foto niet erg duidelijk is lijkt het inderdaad een uitrit. Ik las ergens dat een dubbelzijdige taludmarkering juist weer geen uitrit aangeeft, klopt dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je mij een pb'tje kunt sturen met een dubbelzijdige taludmarkering foto/link kan ik dit even voor je navragen? Anders gaan we te ver offtopic denk ik?
Zelfs mijn moeder die rij instructeur is weet niet wat je bedoelt :p
Google search levert ook niets op. De enige bekende constructie van een taludmarkering bij mij is deze en deze geeft een uitrit aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo offtopic lijkt me het niet. In de link staat onderaan bij het stopbord daar iets over geschreven: http://www.verkeersadviseur.nl/mappen/borden/index.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ahh, ik snap wat je bedoelt!
Dan zal ik hem hier beantwoorden :)
Eens kijken hoe duidelijk het wordt met tekentjes...
Een 'enkele' taludmarkering wordt aangegeven zoals de markering ongeveer naast het stopbord in die afbeelding en ziet er dus ongeveer zo uit: aangrenzende weg
___________________
| ' | ' | ' |'| ' | ' | ' | ' | ' | ' uitrit In deze situatie geldt de taludmarkering als 'stop'streep en geeft een voorrang situatie (uitrit) aan. Bij een 'dubbele' taludmarkering zoals de gehele afbeelding die jij bedoelt aangeeft ziet het er ongeveer zo uit. Aangrenzende weg
| , | , | , | , | , | , | , | , | , |
___________________
Drempel drempel
___________________
| ' | ' | ' | ' | ' | ' | ' | ' | ' | Uitrit Zoals je waarschijnlijk wel ziet heb ik het woordje drempel toegevoegd voor de duidelijkheid. Een taludmarkering is immers niets anders dan een herkenbaarheid voor een drempel. In normale situaties - lees: geen uitrit- kan een drempel vrijwel altijd van twee kanten worden benaderd (zowel fietsers als automobilisten) en is de waarschuwing voor een drempel dus nuttig vanuit twee kanten. Als er echter maar 1 taludmarkering op het wegdek staat, zoals dus het geval bij uitritten, geldt de taludmarkering ook als 'voorrangsregel'.
Omdat het wegdek er niet duidelijker op wordt als er een extra stopstreep of haaientanden worden neergezet bij een taludmarkering ivm met drukte, neemt de taludmarkering deze functie ook op zich en maakt zodoende een uitrit herkenbaar. Hoop dat het zo duidelijk is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een taludmarkering is aan de zijde van de kruisende rijbaan is het geen uitritconstructie zoals bedoeld in de uitspraak van de hoge raad, het essentiele punt ligt bij een doorlopende stoeprand, is er geen doorlopende stoeprand is het een zijweg van rechts ongeacht de verharding die gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De taludmarkering zit dan ook niet aan de zijde van de kruisende rijbaan, maar aan de kant van de uitrit. Hiermee wordt een uitrit aangegeven. Op het linkje dat Elicrates heeft gezet staat de volgende foto. Hierbij zit er inderdaad een taludmarkering aan de kant van de kruisende rijbaan en dus is het in dat geval géén uitrit.
http://www.verkeersadviseur.nl/mappen/borden/stopbord%20zonder%20stopstreep.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de foto van vraagsteller is duidelijk te zien dat het om een uitritconstructie gaat, de fietsstrook / suggestiestrook en belijning lopen gewoon door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt, ik zeg enkel dat de (talud) markering hier ook op duid.
De persoon die uit deze straat komt heeft geen voorrang. Het is daar begin van een 30 zone wat betekend dat de doorgaande weg 50 is. Daarbij lijkt het erop dat er een soort van drempel in ligt. Nog een reden waarom de doorgaande weg voorrang heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snelheidsverschil kan en mag geen reden zijn betreffende voorrang, ook een drempel is ook geen voorrang aanduiding.
Daar de stoeprand doorgetrokken is, een zgn scherpe hoek dus maakt het een uitrit constructie. Alle het verkeer op de doorgaande weg en dus ook stoep hebben voorrang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betreft hier een doorlopende stoep, met andere woorden: Het verkeer op de doorgaande weg heeft voorrang.