mag je een brandweer bordje achter je voorruit leggen ook al heb je helemaal nix te maken met de brandweer? is het dus toegestaan of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K

Het beste antwoord

Het bordje met het woord "Brandweer" heeft geen enkele wettelijke status, je mag het dus achter jouw voorruit leggen. Het is de vraag of je er wat aan hebt, bij foutparkeren krijg je gewoon een bon.
Wat niet mag is een auto te voorzien van zwaai- of knipperlichten en beschildering die voorbehouden is aan brandweervoertuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het voorzien van een auto van zwaailichten maag wel. Je mag ze alleen niet gebruiken. Ook mag je auto beschilderd zijn als een BW-auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de rest is je antwoord prima +1

Andere antwoorden (2)

Nee, dat mag niet. Dat bordje is bedoeld om in noodsituaties bekend te maken dat je van de brandweer bent.

Misbruik daarvan is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Heb je daar onderbouwing voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, heb ik gelezen in een boek over de brandweer. Ligt hier in de kast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dan geen goed boek.
Zodra jij dit bordje überhaupt gevonden heb ergens, en je legt hem bij je voor of achterruit, dan geef je aan dat je kennis van zaken heb. Mocht er brand uitbreken en jij doet niks, dan is dit strafbaar. Het originele bord van de brandweer betekent dus dat jij " verantwoordelijk kan zijn voor eventuele schade of letsel " dit omdat je niet heb ingegrepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het feit dat je een bordje onterecht gebruikt maakt je nog niet strafbaar zoals jij stelt. Graag een bron vermelden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spreek uit ervaring, zit zelf bij de vrijwilligers brandweer.