Reserve vd tank oprijden schijnt slecht te zijn. Vw de gruis in de diesel. Maar zit er wel gruis in de diesel als ik altijd ver de reserve op rijd ??

Diesel en gruis

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (2)

Het maakt m.i. niets uit, de aanzuiging van de pomp zit sowieso helemaal onderin de tank.
Verder heb je een brandstoffilter dat eventuele ongerechtigheden tegenhoudt.
Het nadeel wat je bij een totaal leeggereden tank hebt is dat de auto moeilijk zal starten als je weer getankt hebt omdat het brandstofsysteem eerst ontlucht moet worden. Bij oudere auto's moet je dat ontluchten zelfs handmatig doen voordat je de motor start.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de tank regelmatig ver in z'n reserve leeg rijdt dan is dat niet bezwaarlijk.
Wel bestaat de kans dat een lege tank makkelijker condenseert waardoor zich condenswater vormt in de tank.

Dat water is zwaarder dan de olie dus dat zal zich onderin de tank verzamelen. De dieselolie drijft dan op een laagje water.

Op een gegeven moment is er dan zoveel water in de tank gekomen dat het wel gevaarlijker gaat worden.
De niveaumeter geeft de brandstofhoeveelheid dan nog steeds wel aan maar het onderste deel is water wat dan aangezogen gaat worden.... en daar rijdt de auto echt niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Daar heb je toch het waterfilter voor, dat het water uit het water-diesel-mengsel verwijdert? Bij oudere diesels moest je dat waterfilter regelmatig legen. Bij nieuwere diesels is dat (meen ik) niet meer nodig.