Hoe kun je het beste lopen op het ijs op straat?

Hier zijn de straten totaal veranderd in ijsbanen. Je moet heel goed uitkijken maar ik heb gewoon spierpijn van het geforceerd lopen. Heb schoenen aan met een goed profiel en zijn stevig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2.8K
Cryofiel
14 jaar geleden
Waar is "hier"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel: NW-Europa?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuid holland, hier ligt geen sneeuw meer (tenminste toen ik dit vroeg niet) nu sneeuwt het, maar het is puur ijs geworden, ze schaatsen hier op straat ipv op de sloot.

Antwoorden (13)

Sokken over je schoenen aantrekken......!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al schrik hebt om te vallen loop je automatisch geforceerd. Probeer gewoon te lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet geforceerd lopen. Gewoon kalm in een recht lijn. Als je een bocht maakt, doe dat beheersd doch ontspannen. Je moet er vooral voor zorgen dat de zolen van je schoenen niet gaan draaien (bewegen relatief tov de grond terwijl de zool en grond met elkaar in contact zijn). Vermijd oneffenheden wanneer deze hard bevroren zijn.

Suc6.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sokken over je schoenen heen doen. Heb je die niet, neem dan korte riempjes, bijvoorbeeld van die klittenbanddingen, en doe die rond je schoenen (zodanig dat ze onder je zool doorgaan natuurlijk).

Alternatief is lopen met de langlaufpas, dus gecontroleerd glijden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Heel voorzichtig

Toegevoegd na 1 minuut:
Even serieus.

Recht op lopen. En op de TaiChi wijze.
Dat houdt in dat je pas een voet optilt, als je 100% gewicht op de andere voet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De echte TaiChi meester gaat echt niet rechtop lopen!! Die zakt juist door zijn knieen, om lager bij de grond te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeh....hoezo Tai Chi ?
Hoe ik ook loop, altijd als ik één voet optil, staat 100 % van mijn gewicht op het andere been hoor....tenzij ik zit natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Meesleepbeest.
Een echte TaiChi meester hoeft niet DIEP door de knieën, hoeft geen lage zwaartepunt. Alleen maar lichtjes om de knieën niet op slot te zetten. Het enige wat hij doet is zijn lichaam uitlijnen. Hiermee zou hij geen spieren meer nodig hebben en toch sterk kan zijn.
De energie gaat dan stromen en hij ontwikkeld een sterke wortels de grond in. Daardoor staat en loopt hij stevig. Door de wortels diep in de grond te steken. @Marleen, knap van je. De meeste personen hebben een lichte verdeling (30-70) over de twee benen.
Ik kan je niet zien lopen, dus kan ik je niet beoordelen.
Sommigen zijn zelfs zo erg dat zij zich als het ware laten vallen en dan de stap zetten. Die hoor je dus stappen.
Iedereen die ik als absolute beginner tijdens TaiChi zie, zie ik heel raar opkijken en het moeilijk hebben om 100% op 1 been te hebben voordat je stapt.
Als je twee voeten op de grond hebt tijdens het lopen? is het lichaam dan ook helemaal achter? of toch ergens in het midden? Behalve bij het eerste, heb je geen 100%.
TaiChi lopen is een rare manier van lopen hoor. Gewicht eerst helemaal op 1 been. Dan kan je je andere been optillen EN neerzetten WAAR JE WILT. Als het been is neergezet, dan pas je gewicht verplaatsen van het ene naar het andere been. Op een bananenschil kan je niet meer uitglijden, omdat je je voet gewoon weer kan optillen.
Heel goed afrollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Juist *niet* afrollen! Ik slip juist weg tijdens de eerste of de laatste fase van het afrolproces. "Loop als een olifant", zeg maar. Hoewel olifanten ook afrollen, maar goed, als je tegen een kind zegt "loop als een olifant zonder te stampen", dat is wat ik bedoel.
Bind ouderwetse metalen pannenschuurders onder je schoenen, je loopt dan als een kievit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je het beste kan lopen kan je pas als je in de leer bent geweest bij een Tai Chi meester ;-)

Meester Chang zoefde over het ijs heen op volgende wijze.
Gebogen knieën, zodat hij dichter bij de grond is en zijn voeten makkelijk verder uit elkaar kan zetten.
Zijn onderbenen loodrecht boven de voeten.
De voeten (tenen) 45 graden naar buiten gedraaid.
De armen van het lichaam, en de handen/onderarmen naar voren (om evenwicht te houden).
Korte stapjes, pas 1 voet optillen als de andere voet volledig vlak op de grond staat.

Maar goed dit ziet er verder volledig maf uit, maar hij ging als een razende over het ijs en verloor geen enkele keer zijn voeting. ;-)

Toegevoegd na 9 minuten:
Fout zinnetje: Zijn onderbenen loodrecht boven de voeten. Moet zijn: Zijn onderbenen juist nooit loodrecht boven de voeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met gebogen benen lopen, daardoor heb je meer stabiliteit.

Toegevoegd na 36 seconden:
ik bedoel dus niet helemaal gebogen, maar een klein beetje doorzakken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zulke ijzertjes onder je schoenen loop je zo weg.
http://diversen.aanbodpagina.nl/anti-glij-ijzer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik vroeger ook :-) +
Stap voor stap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt ook in de graskant gaan lopen als deze naast de straat ligt tenminste.en de tip van sokken over je schoenen deze helpt ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet proberen om tijdens het lopen niet af te zetten maar je voet optillen bij iedere stap