Als ik de camper stal en de woningaccu's ontkoppel, volstaat het dan om van 1 accu een pool eraf te halen of moeten beide accu's los?

Oftewel, zijn de twee woningaccu's in serie of parallel geschakeld? Het betreft een Knaus Sun Ti camper.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (3)

Kijk ff naar je appartuur of lampjes, waarschijnlijk zijn deze 12volt, dat betekent dat je accu's parrallel staan, dus van beide accu's een aansluiting losmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
één pool van één accu is genoeg. hier meer onderbreek je het circuit het maakt zelf geen verschil of dit nu met de plus of de min doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Dit gaat helaas niet op bij parallel geschakelde accu's. In dat geval staat de andere nog steeds aangesloten, en kan die accu leeggetrokken worden.
Als het boordsysteem 12V is dan zijn beide accu's parallel geschakeld. Dus + op + en - op -.
Dit geeft een verdubbeling van de stroom (A) capaciteit waardoor voeding aan aangesloten verbruikers langer stand kan houden zonder al te snel onder de kritische waarde van 11 volt te komen.

Bij stalling van de camper voor langere tijd is het beter voor de conditie van de accu's om deze met een gecontroleerde druppellader onder spanning te houden.

Een druppellader bewaakt constant de optimale ladinggraad van de accu's en voorkomt dat de accu's zich door zelfontlading beschadigen.
Accu's die langdurig beneden de 10V komen kunnen het chemische proces niet meer opstarten waardoor het onmogelijk wordt om spanning op te slaan en stroom te leveren, ze zijn dan kapot.

De ideale opslagtemperatuur voor accu's is ca. 17 graden.
Dus niet te warm en zeker niet te koud.