Welke verkeersregel wordt het meest overtreden? zie toelichting

Dit naar aanleiding van een andere vraag van ondergetekende waarom mensen al dan niet stoppen voor voetgangers bij een zebrapad afhankelijk van de locatie.
Het stoppen voor een voetganger die over wil steken bij een zebra moet je voorrang geven en in mijn beleving gebeurt dat vaak niet. Dat wij bijna allemaal weleens een keer een paar km te hard rijden en dus in overtreding zijn weet ik. Zijn er informatiebronnen hierover? Dus niet alleen qua bekeuringen via een flitspaal of trajectcontrole maar ook of er bepaalde dingen zijn die wel gebeuren maar waar de politie minder prioriteit aan geeft ofzo? Denk dan aan Amsterdam waar ik werk en in mijn beleving massaal de verkeersregels genegeerd worden door fietsers.
Een dagje posten op een kruispunt en ik zou niet genoeg hebben aan 1 bonnenboekje vermoed ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk door rood lopen..gebeurd heeeeel vaak

Antwoorden (2)

De meest overtreden verkeersregel is zonder twijfel het geen richting aan geven bij het afslaan. Je bent tegenwoordig nog een uitzondering als je niet te lui bent om aan te geven naar welke richting je afslaat. Ik erger me er kapot aan, want het is in feite een dikke middelvinger naar degene die staat te wachten op hetgeen de luiwammes gaat doen.

Helaas komt het te weinig voor dat er een vette boete voor gegeven wordt.
11 jaar geleden
Er is wel een 'ergernis toptien' van snelwegovertredingen. Het zullen waarschijnlijk ergernissen zijn als ze met regelmaat voorkomen. Deze (bron dateert uit 2011)

"De ergernis top-10 van weggebruikers op de snelweg. Hieronder treft u het overzicht van deze ergernissen aan, met een vermelding van de boete.

1. Bumperkleven
Boete tot 80 km/u: € 240
Boete 81 km/u en harder: individuele beoordeling OM

2. Alcohol / drugs achter het stuur

3. Agressief rijgedrag
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet zegt dat het verboden is om zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

4. Onnodig links rijden op de (auto)snelweg
Boete: € 120

5. Te lage snelheid
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet zegt dat het verboden is om zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

6. Langdurige inhaalmanoevres
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet zegt dat het verboden is om zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

7. Hinder bij in- en uitvoegen (zonder het overige verkeer voor te laten gaan)

Boete: € 220

8. File voorbijrijden over vluchtstrook
Boete: € 340

9. Hinder bijj wisselen rijstrook (zonder het overige verkeer voor te laten gaan)
Boete: € 220

10. Richtingaanwijzer niet of onjuist gebruiken
Boete: € 85"

Nummer 5 ('te lage snelheid') is een leuke. Mensen ergeren zich niet aan een 'te hoge snelheid'. Maar onze overheid wel en daarom staan er de flitspalen.

Veelvoorkomende overtredingen buiten de snelweg is het door rood voetgangerslicht lopen van voetgangers, het door rood verkeerslicht rijden van fietsers, het met drieën naast elkaar fietsen van middelbarescholieren (wettelijk verboden maar al zeer lang een hinderlijk verschijnsel), het zonder licht op rijden door fietsers wanneer dat licht wel moet branden, het zonder richting aan te geven afslaan van fietsers.
Computoon