Hoe kan je de acceleratie van een auto bereken?

Om te bereken hoe snel een auto van 0-100 km/u rijdt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
6.2K

Antwoorden (2)

acc = v/t. je klokt hoe snel de auto van 0 - 11 kmh gaat. Dan deel je dus 100/tijd.

Toegevoegd na 17 seconden:
van 0 -100 kmh
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de afgelegde weg (S) speelt geen rol?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee de vraag is toch hoe snel de auto van 0-100 gaat niet hoeveel afstand hij daarbij aflegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij wordt de acceleratie in meters per sec.² berekend en heeft de afgelegde weg wel degelijk hier mee te maken.
Als je wilt weten hoe snel of hoe lang een auto er over doet om van stilstand tot 100 km p/u te komen neem je een recht stuk weg waar je normaal op kan rijden (geen zandweg of scherpe bochten of belemmerend verkeer) en start je de stopwatch als het gaspedaal ingedrukt gaat worden. Dan is het zaak zo snel mogelijk 100 km p/u te gaan (eigenlijk harder dus) en als de snelheidsmeter op 100 staat, stop je de stopwatch. Dit geeft een aantal seconden en dat is dan de acceleratie van 0-100 van die auto. De afgelegde afstand is niet relevant in dit gedeelte, bij deze test.