Hoelang mag een verkeerslicht maximaal op rood staan, als je er met je auto voor staat?

Je komt aanrijden en het verkeerslicht staat op rood. Bestaat er aan maximaal aantal seconden of minuten dat een verkeerlicht op rood blijft staan? Voordat ie naar groen gaat? Terwijl er een auto/motor/vrachtwagen/brommer voor staat? Dat vroeg ik me af, aangezien je soms best lang moet wachten voordat het verkeerslicht op groen springt. En ik heb het nu over Nederland. Zijn er ook verschillende tijden per stad?

Toegevoegd na 2 uur:
En ik bedoel geen verkeerslicht voor een trein of een brug.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
2.6K

Antwoorden (1)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzonder fout antwoord. Het groene golf team uit je bijlage geeft aan dat je maximaal 2 minuten staat te wachten. Dat zegt niet of een verkeerslicht wel of niet langer op rood zou kunnen staan want dat zelfde team is nog niet door heel Nederland geweest. En wat doe je als het langer op rood staat? Ga je dan rijden? Daarnaast is je bron een nieuwsbrief, niet bepaald wet en regelgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzonder raar commentaar. Wat is er mis met een nieuwsbrief als bron? Als rijkswaterstaat zegt dat je maximaal 2 minuten voor een stoplicht wacht, dan neem ik aan dat ie maximaal 2 minuten op rood staat.
ronron1212
11 jaar geleden
Het gaat hierover daar waar het mogelijk is er zijn namelijk ook zeer gecompliceerde rotones en meer splitsingen van wegen waar veel soorten vervoer over heen komen daar kan nooit binnen twee minuten elk stop licht weer eens op groen springen. Dus het is niet de maximale tijd .
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Maximaal 2 minuten kan nooit ;-)
Wel eens bij maarsbergen voor de spoorwegovergang staan wachten? Zo lang de spoorbomen naar beneden zijn, blijven de stoplichten daar op rood. En als de trein van Utrecht naar Rhenen komt, en die van Rhenen naar Utrecht en de trein van Arnhem naar Utrecht, en die van Utrecht naar Arnhem...dan sta je nog wel even te wachten. Mijn langste wachttijd daar is 20 minuten geweest door een sein en wissel storing, daardoor bleven de bomen naar beneden, en bleef het stoplicht op rood.
paulus811
11 jaar geleden
En als ik langer dan 2 minuten voor een geopende Brienenoordbrug sta te wachten, is er geen haar op m'n kop die meent te moeten gaan rijden omdat het maximum wordt overschreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller vraagt hoe lang een stoplicht op rood MAG staan. Daar is geen wet en regelgeving voor en de informatie in de RWS flyer is een vraag op een antwoord in een geregisseerd interview. Je hebt de vraag niet goed gelezen en je bron fout geïnterpreteerd. En ik wil de gekken niet de kost geven die op basis van dit soort informatie na twee minuten voor een rood stoplicht gas geven.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Het was maar wat plagerij van mij :-) Eerlijk gezegd heb ik gewoon geen flauw idee of er een max aan zit.