Waarom krijgt verkeer op het ene kruispunt uit beide, tegenovergestelde richtingen groen en op het andere niet maar juist om-en-om?

En hoe kun je herkennen wanneer je met een van die kruispunten te maken hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Aan het stoplicht. Als het stoplicht een rondje heeft mag je verwachten dat ze dat aan de overkant ook hebben. Als je een stoplicht hebt met alleen een pijl voor linksaf kun je er van uit gaan dat je geen verkeer van de overkant kunt verwachten.

Ze doen dit omdat er zo meer verkeer tegelijk kan optrekken, bij sommige kruispunten is dat beter voor de doorstroming.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel dus: een stoplicht met een groen rondje betekent dat al het verkeer mag oprijden wat daarvoor staat, ook het verkeer wat linksaf moet en rechtsaf. Soms heb je een rondje voor rechtdoor en en rechtsaf en heeft linksaf alleen een pijl. Dan komt er van de overkant ook geen kruisend verkeer wat daarvandaan linksaf wil en jou kruist als je rechtdoor gaat.

Dus: als er geen stoplicht met pijl naar linksaf is kun je verwachten dat de overkant met jou kruist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt verwachten dat het zo is, het is niet altijd zo.
Ze kiezen altijd zo dat de doorstroming ideaal is. De keuze wordt gebaseerd op verschillende punten. Verschil in aanbod van alle wegen, Evt stoplichten die vlak na het kruispunt zijn of er voorangs wegen zijn, en bv andere kruispunten vlak na het kruispunt. Ze proberen ervoor te zorgen dat de kruispunten zo veel mogelijk vrij zijn, zodat al het verkeer goed door kan stromen. Soms veranderd het systeem bv in de spits of juist s nachts omdat het aanbod dan anders is.