Olie verbruik nieuwe BMW met 10000 km (1 liter bijvullen Geeft de melder)?

Ik heb pas een nieuwe BMW met 10000 km maar de boordcomputer geeft de melding om 1 liter bij te vullen.

Is dit normaal? Bij mijn vorige auto's moest ikzelf nooit bijvullen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
10.2K

Het beste antwoord

Dit is normaal en eenmalig. Je spreekt over een nieuwe wagen en dan is er extra slijtage, maar net daarom gaat men fabriekshalve MINDER olie bij een nieuwe motor leveren. Meer en meer Mercedes- en BMW-garages (maar nu ook Opel, Renault en nog anderen) hebben soms nog techniekers die denken dat de motor olie zal verspillen en doen er dan vanaf de eerste oliewissel iets meer in dan het maximum en dat DOET olie verbruiken (is erg schadelijk voor de motor, want de druk wordt te hoog op die manier en leidt tot gedwongen slijtage).

Ik zelf rij nu ook met een Renault Trafic en heb net de kaap van 24.000 km gehaald en kreeg op een lichte helling (voorste kant naar beneden) bij het wegrijden dezelfde melding. Ik had echter al begin maart het olieniveau gecontroleerd (na starten gewoon knop van boorcomputer even induwen en auto toont juiste olieniveau op display) en heb er net een liter half-synthetische goede olie van 10W40 kwaliteit bij gedaan, om niet op onderhoud binnen te moeten.

Mijn Kawasaki liet ik ook sneller van olie wisselen de eerste beurt met het filter, omdat dan het 'scherpe' van de motor met de olie weggaat (je ziet dat zelfs in het filter of in de afgetapte olie zitten).

Je mag dus wat olie bijvullen, bij voorkeur de olie die BMW altijd gebruikt, tot aan je eerste oliewissel, maar daarna mag je maar heel traagjes wat olie verbruiken en niet bij 10.000 km.

Voor alle andere mensen: controleer je oliepijl na de standaard wissel en als het niveau BOVEN het maximum staat, ga dan eens na of je auto niet MEER olie begint te verbruiken en doe het er in elk geval weer uit (uitzuigen met een gewoon pompje waar het olieniveaustaafje zit is voldoende).

Groetjes, en ik hoop dat deze vraag verder 'gesmeerd' loopt... +JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vroeger, toen de guldens nog van hout waren, was een beetje olieverbruik normaal.
Als je de wagen niet tot ongezond hoge toerentallen en vermogens opjaagt zou het olieverbruik nauwelijks merkbaar moeten zijn.
Als je hem zo nu en dan flink op zijn staart trapt en de toerenteller tot dicht bij het rood weet te krijgen is het een vrij normaal verschijnsel.
Ik zou het de dealer eens vragen, die kunnen via de diagnosecomputer ook een eventuele oorzaak vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar over de 3000 rpm haalt die nooit hij schakelt namelijk al voor de 3000 rpm automatsch over
Lees je instructie boekje eens dan zul je zien dat de fabrikant olie gebruik aangeeft. Als je geen olie op 10.000 km gebruikt is dat prachtig maar het kan gewoon gebeuren dat je een motor een litertje per 10.000 gebruikt niets mis mee en ook niets aan de hand.
11 jaar geleden
Tegenwoordig wordt er hele dunne olie gebruikt. Long lief olie. In een aluminium blok kan dat door hoge belasting resulteren in verdamping van de motor olie. Het is niet abnormaal maar de olie is wel duur.