Wordt een bekeuring in NL thuisgestuurd, wanneer je in Frankrijk bent geflitst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

"In Nederland loopt de incassoprocedure via het Centraal Justitieel Incassobureau. Het EU-land dat de boete wil innen, stuurt de boete naar het CJIB. Daar wordt gekeken of het betreffende land u in de gelegenheid heeft gesteld verweer te voeren tegen de opgelegde boete. Als dat niet het geval is, mag de boete niet worden geïnd. U kunt tegen de tenuitvoerlegging zelf bezwaar aantekenen bij de rechtbank te Leeuwarden. Het boetebedrag betaalt u aan het CJIB door middel van een acceptgiro. In het algemeen geldt de regeling voor boetes van € 70,- of meer. "

Frankrijk is aangesloten bij deze regeling.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een buitenlandse boete kan alleen in Nederland worden geïnd als het gaat om een onherroepelijke boete. Dat wil zeggen dat bezwaar of hoger beroep tegen het opleggen van de boete niet meer mogelijk is. Bezwaar of hoger beroep moet u in eerste instantie instellen volgens de daarvoor geldende procedure in het land dat de boete heeft opgelegd. Dit geldt ook als u via het CJIB voor het eerst bericht krijgt van de boete.
Computoon