mag ik met mijn B rijbewijs een voertuig van 3420 kg en waar ik 200 kg bijlaadt besturen?

Volgens mijn werkgever pleeg ik allen maar een economisch delict als ik met mijn voertuig dat 3440 kg weegt nog ongeveer 250 kg bijlaad. Het betreft hier een ambulance en de helft van de chauffeurs heeft alleen een B rijbewijs.
Dus Voertuig 3420 ik zelf 80 collega 80 patient 80 en apparatuur 50kg in totaal 290kg plus 3440 is totaalgewicht van 3710 kg
Hoe zit het juridisch als ik iemand blijvend letsel toedien ten gevolge van een ongeval. Volgens mij ben ik dan als inuvidu aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betreft het toevallig een micu ambulance?

Antwoorden (4)

Nee het gaat om het maximaal gewicht incl laadvermogen wat op de papieren van het voertuig staat. Het gaat dus om de papierenmassa. Het totale gewicht van ambulance incl laadvermogen mag de 3500 kilogram niet oversteigen anders is er een BE rijbewijs noodzakelijk.

Economisch delict is helemaal onzin. Hret betreft een strafrechtelijk delict t.a.z. van bestuurder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ja aangezien het strafrechtelijk delict betreft ben je als persoon aansprakelijk. Voor meer info www.rdw.nl

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry BE is niet correct dan moet je zelfs een C rijbewijs hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als bestuurder van een voertuig ben je altijd verantwoordelijk. Als jouw werkgever jou aanzet tot dit gedrag, moet je hem vragen of hij dat op papier wil zetten.

Je bent overigens niet alleen aansprakelijk als je iemand letsel toedient, je bent altijd aansprakelijk ook als het alleen maar blikschade is, en je bent onverzekerd. Ik adviseer je om dit aan jouw werkgever te vertellen.

Ik denk dat jouw werkgever een groot probleem heeft.
14 jaar geleden
Volgens mij ( ik ben niet 100% zeker) telt de bestuurder en passagiers niet mee als laadvermogen.

Dan zou je als je het laadvermogen van de ambulance op 3500 inclusief laadvermogen laad zetten het net aan mogen.
JE kan bij het rdw zelf aangeven dat je minder laadvermogen op het kenteken wil. Dus als dat ding 3440 weegt en je zet het laadvermogen op 160 kg moet het kunnen.

Maar dan moet dat wel zo op het kenteken gezet worden.
Ik weet dat veel ambulances dat hebben. Maar een ambu die 3440 weegt is al een aardige jongen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik het goed begrijp is het toegestane max gewicht 3420 kg en ga je rijden met een totaal gewicht van 3710 kg.

Dat betekent dat je dan 8 % te zwaar bent en dus strafbaar.

Het maakt niet uit of het een economisch delict is, want in alle gevallen is de bestuurder verantwoordelijk/strafbaar en in een aantal gevallen de werkgever.

Je hebt altijd al een probleem als je een ongeval krijgt met een ambulance omdat justitie nagenoeg altijd een uitgebreid technisch onderzoek vraagt aan de politie.

Ben je dan dus te zwaar heb je een probleem, bijkomend zou een verzekering kunnen beslissen om de dekking op te heffen omdat er (willens en wetens) wordt gereden met een te zwaar voertuig.

Ik zou aan de werkgever deze casus per mail voorleggen en het antwoord koesteren, dit gelijk eens bij een OR neerleggen.

Ik weet in het verleden dat in oa Rotterdam een zelfde probleem was, daar is iedereen overgestapt op groot rijbewijs en zijn ambu's aangeschaft met een hoger laadvermogen.

Overigens zou ik me kunnen voorstellen dat eea als een soort van overmacht zou gelden als er in een medische noodsituatie wordt gereden met patient, apparatuur en mogenlijk een extra arts.

Maar bij jullie lijkt het regelmatig voor te komen.