Als je met een rijbewijs (automaat) in een handschakel auto rijdt,en je word aangehouden, wat zijn dan de gevolgen? Kan je jouw rijbewijs kwijt raken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
20.5K

Het beste antwoord

Als je een rijbewijs B hebt met de stempel voor automatische geschakelde auto's, mag je niet in een handgeschakelde auto rijden. Je bent dus in overtreding als je dit wel doet.
Je rijdt in een voertuig waar je geen bevoegdheid voor hebt, en dat is in strijd met de wet.

Als je aangehouden wordt en de agent merkt dit op, gaat het zeer waarschijnlijk naar de officier van justitie. Deze bepaalt het boetebedrag en eventuele verdere sancties. Wat die sancties zijn ligt aan je verkeersgeschiedenis. Als je al eerder gepakt bent voor die overtreding zal de straf zwaarder uitvallen en bestaat de mogelijkheid dat het rijbewijs wordt ingevorderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil de minaar zich verantwoorden zodat ik er misschien ook nog wijzer van word?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Als je je rijbewijs met een automaat hebt gehaald dan mag je na een bepaalde tijd in een schakelauto rijden maar goelag die tijd is weet ik niet dan kan je misschien even naar t CBR bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet waar. Vroeger was dat het geval maar nu niet meer.
Dat ligt eraan wanneer je je rijbewijs hebt gehaald.
In de volgende link kun je de voorwaarden zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
En de kosten vallen mee :-)
http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=10483,10472,10466,10465,3115#keuzes