Het is bekend dat je bij 'n bushalte een passagier mag laten in of uitstappen, mag je daar een passagier van een motorfiets laten "op" of "af"stappen?

het gaat hier dus om de juridische verschillen en de woordkeuze.. je kunt ( mits geen zijspanmotor e.d. ) niet uitstappen bij een motorfiets je stapt OP of AF.
een beetje geslepen advocaat kan daar in geval van problemen weer gebruik van maken, taalkundig geneuzel
maar misschien toch een punt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K

Het beste antwoord

Waarom zou iemand daar problemen van willen maken? Er zou dan eerst een agent moeten zijn die zin heeft je daarvoor te bekeuren.

Dan ga je in beroep, dan moet de rechter bepalen dat het echt niet mag. Rechters zijn doorgaans hele redelijke mensen en die zal in dit geval hopelijk beslissen dat de wet niet bedoeld is om expliciet het op en afstappen van een motorfiets uit te sluiten.

Die geslepen advocaat heeft echt geen reden om hier problemen van te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar voorziet het RVV niet in;-)

RVV-1990
(Hoofdstuk 1, artikel 23):
"1.De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
(...)
e. bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord;

2.Onderdeel e van het eerste lid geldt niet voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers"

Maar hoewel het RVV er niet in voorziet, hebben we allemaal ook nog ons gezond verstand, ook als we geen advocaat zijn. Je kunt het artikel toepassen 'in de geest van de regel'.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
"De bestuurder mag zijn voertuig" dekt de lading.
Mag gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het wel even mag maar het heet niet voor niks bushalte. Mijn vader is zelf ook buschauffeur en erstonden ook een groep van 7 motors maar 1 keer toeteren en ze gingen aan de kant dus als de bus eraankomt dan moet je aan de kant! Succes!!! Groeten Jesse