Klopt het dat je sneller wagenziek word als je achter in de auto zit en hoe komt dat dan? En hoe voorkom je het?

Kan het auto afhankelijk zijn en is er ook nog verschil als je bijv. in een bus, vrachtwagen of trein zit?

(Is dit nu categorie vervoer of gezondheid?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
6.2K

Het beste antwoord

Dat klopt. Voor zover ik weet zijn wetenschappers er nog niet helemaal uit wat de oorzaak is, maar ik weet wel een goede kandidaat:

Als je achterin zit, bestaat het grootste deel van je blikveld uit de binnenkant van de auto, bijvoorbeeld de stoel voor je. In vergelijking met jezelf staat die stoel stil. Maar je evenwichtsorgaan vertelt je dat je beweegt, en flink ook. Dat verschil in de beweging die je ziet en de beweging die je voelt zou zorgen voor zoveel verwarring in de hersenen dat je er misselijk van wordt.

Hetzelfde effect krijg je dan ook als je voorin zit, maar een boek zit te lezen, dat ook ten opzichte van jou niet beweegt, terwijl je wel beweging voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er komt verschil in ervaring in daar waar je bent en daar waar je denkt te zijn... En als er verschil optreedt, wordt je ziek...

Dus dan weet je ook wat je moet doen, synchroniseer steeds, zo vaak je kunt als er geen verschil optreedt, word je dus NIET wagenziek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt vaak voor als ze achterin zitten. Het heeft te maken met het evenwichtsorgaan.

Er zijn pilletjes voor maar wat ik altijd heb gedaan is een watje in 1 oor drukken. En vaak was dan het probleem opgelost.,

Ook heb ik dit gedaan bij onze hond die wagenziek was, na een paar keer was het over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want daar is de meeste beweging i de bus. Dicht bij de chauffeur zit je beter. En dan kun je ook zien waar je rijdt. Daarmee heeft het wagenziek worden te maken. Je ziet wat anders dan de fysieke beging van rijden waardoor het evenwichtsorgaan misleid wordt. Tegen de rijrichting in zitten geeft ook eerder last van wagenziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je voor in een auto zit zie je meer en kun je dus anticiperen op de bewegingen die de auto zal gaan maken, als je achterin zit zie je veel minder en komen dingen als remmen of de bocht om gaan dus tamelijk onverwacht, dat versterkt het gevoel geen controle over je omgeving te hebben en daar worden sommige mensen dus misselijk van. Je voorkomt het door in te zien dat je overgeven aan een situatie vaak beter is dan je er tegen te verzetten en daar zijn vast wel therapieën voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het als kind ook heel erg. Mijn ouders gaven mij dan een boekje om te lezen. Dan werd het 10 keer zo erg.
Ogen dicht doen, word het ook erger.
Nu weet ik dit, het heeft met je evenwichtsorgaan te maken, je oren.
Ik word nooit meer wagenziek omdat ik naar buiten blijf kijken. Je moet de horizon zien.
Kijk ik niet naar buiten word ik geheid weer wagenziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wagenziekte wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het evenwichtsoorgaan en de visuele waarneming niet met elkaar in overeenstemming zijn. Anders gezegd: als je in de auto zit en je kijkt naar beneden, of in ieder geval niet naar buiten/naar voren, dan zijn de bewegingen die je waarneemt met je evenwichtsoorgaan altijd een beetje onverwacht.

Dat verandert aanmerkelijk als je zelf rijdt: dan ben je actief bezig met de beweging van de auto, en dan is dat effect van ‘verrassende beweging) er niet. Dat betekent niet voor 100% van de personen dat ze ook helemaal van de misselijkheid af zijn, maar wel voor 99%
Zelfs voorin zitten helpt al heel veel, maar dan moet je wel naar voren kijken alsof je de auto bestuurt, dat helpt net zo goed.
14 jaar geleden
Hallo congoleo! Onderstaande bron ook maar eens doorlezen. Ook zou het evenwichtsbeentje in het gehoororgaan een belangrijke rol spelen. Zelf had ik vroeger als kind enorm veel last ervan. Kon niet in de bus/auto of er moesten 2 zakjes mee. Het ging bij mij over toen mijn vader me (op 14 jarige leeftijd) zelf liet autorijden (eh, op een veilige grote parkeerplaats hoor). Het leek of ik toen een soort gewenning evan kreeg! Suc6