Zijn er nu minder files in Nederland?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier in Vlaanderen zijn er overal rond de grote steden files. In een TV uitzending zei men dat de files in Nederland drastisch verminderd zijn doordat men dit grootschalig heeft aangepakt door meer rijstroken bij te leggen. Is dit werkelijk zo en zijn de files daartoe verminderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn iets minder files, deels omdat de economie een beetje tegenzit.
Is het je al opgevallen dat je minder mpv's en andere grote bakken ziet en meer van die goedkope belastingvrije autootjes? (wat daar het effect van is laat ik aan je eigen fantasie over)

Het beste antwoord

Nee hoor, misschien is er hier en daar iets verbeterd, maar over het algemeen sta ik het laatste jaar veel vaker vast dan eerst.

Ik spreek dan voornamelijk over de A1, waar ik dagelijks over mag rijden (stilstaan)

Op het stuk dat ik moet rijden hebben ze over een afstand van zo'n drie kilometer een derde rijstrook aangelegd, een zogenaamde Schokbreker.
Over 3 kilometer is er richting westen een derde rijstrook beschikbaar, die ten doel heeft om schokgolven op te lossen. Uit onderzoek blijkt dat de schokgolven inderdaad beter oplossen (80% tegen 29% normaal), alhoewel de reistijd amper verbeterd en ook de duur van de file niet afneemt.

http://www.wegenwiki.nl/A1_%28Nederland%29

Ik kan je verzekeren dat ik op dat stukkie vaker stil sta dan voorheen. Is ook niet moelijk uit te leggen. Kortstondig heb je een derde rijstrook, maar al dat verkeer moet daarna weer op 2 rijstroken verder.

Ook andere punten op mijn A1 is het kommer en kwel en is de filedruk de afgelopen jaren eerder toe- dan afgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de winter zijn er over het algemeen meer files vanwege ongelukken en slechte weersomstandigheden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ah, zo bedoel je het. Volgens mij zijn de files wel verminderd. Voornamelijk door het verbreden van de wegen.

Naar mijn gevoel zijn de files inderdaad verminderd. Volgens de ANWB trouwens ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit klopt. Tussen half juni en half november dit jaar, waren er 30% minder files t.o.v. vorig jaar.