Waarom rijden we op een rotonde tegen de klok in en niet met de klok mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft dat puur te maken met het feit dat wij rechts rijden. Zou je met de klok mee rijden, dan krijg je met het oprijden of verlaten van de rotonde te maken met gevaarlijke situaties aangezien het verkeerd elkaar daar zal kruisen.

Het beste antwoord

Dat is omdat we aan de rechterkantvan de weg rijden.
Stel dat we linksafgaan, dan moet je eerst een weghelft oversteken, dat zal gevaarlijker zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat je nu 2x rechts af moet slaan wat voor veel minder problemen zorgt dan twee keer linksaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rotonde (verkeer)

Een rotonde is een bijzonder soort gelijkvloers knooppunt die zo ontworpen is dat het aantal conflicterende bewegingen geminimaliseerd wordt.

Een rotonde is relatief veilig, omdat er zich alleen rechtsafslaand verkeer op een rotonde bevindt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Rijdt men met de klok mee, dan krijgt men te maken met veel conflicterende situatie,s.

Toegevoegd na 5 uur:
De meeste rotonde,s zijn ,voorrang rotonde,s .
Zowel het verkeer dat er af gaat voegt rechts uit, en het verkeer wat er op gaat voegt rechts in.

Sluit zo,n rotonde niet aan op het wegennet, door net andersom het verkeer aan te sturen krijgt men ongewenste verkeerssituatie,s zoals stremmingen op de rotonde doordat niemand er meer op of af kan.

Bij de normale situatie kan iedere bestuurder de rotonde probleemloos verlaten.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Je was me echt net voor :)