Waarom mag(moet) je wel staan in een volle bus of trein ,en in een prive busje mag dit niet . Is even gevaarlijk toch?

Een prive auto/busje moet voorzien zijn van banken en gordels en in het openbaar vervoer mag je als een varken gaan hangen . Of nog erger je hebt niets om je aan vast te houden bij een noodstop . Vreemd !!! De bussen en treinen worden als veetransporten vol gestopt ......dit noemt men veilig ?

Toegevoegd na 21 minuten:
Vindt het zelf ook maar wat vreemd dat dit zo is , ben namelijk een tijdje terug met de trein naar Amsterdam geweest vanuit Groningen , in Hoogeveen wegens spoorwerkzaamheden overstappen in de bus naar Zwolle ....hutje mutje vol zat die bus ,dus staan. Zelfs kinderwagens met baby,s stonden verdrukt , in Zwolle overstappen in de trein en weer harstikke vol . In Amersfoort nog een overstap en wat denk je weer vol en de reis naar Amsterdam gestaan ......Je moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren ......en als 1 persoon geen gordel draagt in de auto krijg je een boete .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Klopt, dit is inderdaad niet veilig. Er vallen ook met enige regelmaat gewonden in de bus door bijvoorbeeld een noodstop.

Verschil met een personenbusje is dat een autobus minimaal ongeveer 8000 kilo weegt, en een personenbusje zo'n 1500 kilo. De kinetische energie van de autobus is dus groter, de bus is dus ook lastiger te stoppen. Wanneer een autobus in aanraking komt met een ander voertuig zal de stopafstand dan ook meestal langer zijn dan eenzelfde ongeval met een personenbusje. Met andere woorden: het lichaam heeft een grotere afstand om af te remmen voor de bus tot stilstand komt. Door de voorruit vliegen komt dan ook zelden voor, terwijl dit bij een personenauto of busje regelmatig voorkomt.

Overigens is het dragen van een gordel in bussen in 2008 verplicht gesteld. Uitzondering hierop is het openbaar stads- en streekvervoer, oftewel de lijnbus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is ook heel gevaarlijk, maar alles draait om geld. Inmiddels worden de 'nieuwere' bussen ook voorzien van gordels. En in een bus wordt er wel wat rekening gehouden met veiligheid. Zo mogen er niet meer dan twee uitgeklapte kinderwagens/buggy's in een bus. Kinderen moeten bij een begeleider zitten en hangen over de zittingen e.d. mag niet. De ene buschauffeur laat ook meer toe dan een ander. Maar uiteindelijk blijft je vraag een goeie vraag. Moet je eens in een personen auto een kind op schoot nemen.... Het nadeel is dat een bus bestemd voor openbaar vervoer onmogelijk aan alle veiligheidsvoorschriften kan voldoen. Dan mogen ze bijv. heel wat kinderzitjes in hun bus aanwezig hebben. Omdat ze daar bij voorhand niet op in kunnen spelen geldt er voor het openbaar vervoer andere veiligheidsregels dan voor privé voertuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het openbaar vervoer draait niet alles om geld . Alles draait juist om veiligheid. Er gebeuren zelden ongelukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat die ongelukken betreft, weet ik het zo net nog niet. En uiteraard speelt geld een rol. Waarom proppen zoveel buschauffeuren bussen dan voller dan toegestaan? Enkel voor de busvulling? Of omdat ze het zo sneu vinden dat de mensen dan wat langer moeten wachten? Mensen laten wachten hebben ze om andere redenen ook niet zoveel moeite mee hoor. Ik denk echt dat dat toch weer opbrengsten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De chauffeur propt de bus toch niet vol? Wat zijn we, schapen? Als ik een te volle bus zie, dan laat ik hem (met spijt, inderdaad) aan me voorbijgaan. Je beslist altijd nog zélf of je in de bus stapt, een beetje eigen verantwoordelijkheid kan echt geen kwaad. Trouwens wel toevallig: gisteren zag ik voor het eerst een bus rijden met in plaats van de bestemming de tekst: 'SORRY, BUS IS VOL' (sic) op de voorkant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zou je het ook kunnen bekijken, Suzy. Elke kant heeft een keerzijde. De buschauffeur laat het toe dan. Je kunt er i.d.d. voor kiezen om te wachten. Ik vraag me alleen wel af hoeveel mensen er zouden blijven wachten.
Een bus of een trein wordt bestuurd door een professional terwijl een privé busje door een amateur wordt bestuurd.

Verder is de massa van een bus of een trein zo groot dat bij een eventueel ongeluk meestal de andere partij het slachtoffer is.

Er gebeuren dan ook zelden ongelukken in het openbaar vervoer. Het aantal doden en zwaar gewonden is verwaarloosbaar.

Bij toeringcars is het wat anders , maar daar mag dan ook niemand staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dutchantan
Er komen helemaal geen gordels in lijnbussen. Die zijn er de laatste jaren wel in tourbussen gekomen.
En de chaufeur propt niet. Een bus wordt gekeurd en daarbij wordt het aantal zit en staanplaatsen bepaald. Dit staat voorin de bus op een bordje.
En laat maar eens iemand staan en vertel hem dat de bus vol is. je haalt gelijk het nieuws met weer een gevalletje van zinloos geweld.

Een lijn bus trekt veel langzamer op dan een auto en de chauffeur remt langzamer. En het aantal ongevallen versus het aantal reizigerskilometers per jaar is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een buschauffeur wordt niet alleen opgeleid voor het groot rijbewijs (waarmee je een vrachtwagen mag besturen) maar ook speciaal voor personenvervoer. Daar leert hij speciale rijtechnieken voor, voornamelijk als het gaat om optrekken, afremmen en bochten nemen. Dat maakt de meeste OV-bussen wel degenlijk veiliger om in te staan dan een privébusje.

Over het algemeen valt die speciale rijtechniek iet heel erg op, tót je een incompetente chauffeur tegenkomt. Dat had ik laatst, ik stond alvast op omdat we bijna bij de halte waren. Vervolgens werd ik door een slechte remactie de halve bus doorgeslingerd. Toen realiseerde ik me ineens weer dat het eigenlijk best bijzonder is dat je bij het overgrote deel van de chauffeurs gerust op kan staan voordat de bus tot stilstand is gekomen.