Waarom heeft een trein een langere levensduur dan een auto?

Een auto gaat doorgaans 10 tot 20 jaar mee, terwijl een trein niet zelden 40 of 50 jaar haalt. Vanwaar dit verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Het algemeen geaccepteerde antwoord is volgens mij: een trein wordt gebouwd met superieure materialen en op essentiele punten volgens strikte normen onderhouden. Dat kost wel meer maar levert dan ook wel waar op voor het geld dat er wordt ingestoken. Daarenboven is een trein niet een sociaal object. Het is niet of nauwelijks aan een modebeeld onderhavig. De eigenaar van de trein hoeft geen andere trein te kopen omdat zijn buurman een nieuwer model heeft.

Als laatste: de treineigenaar heeft het geld om zijn trein te onderhouden.

Belastingtechnisch: de afschrijvingstermijn van een trein (op basis van het bovenstaande) is vele malen langer dan die van een auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Goed antwoord!
Omdat hij in zijn leven meerdere malen een bijna totale renovatie ondergaat.
In die 40 of 50 jaar is er bijna niets meer wat niet ooit vervangen is.

Zou je dat met een auto ook doen bestaat hij ook zomaar 80 jaar.