Moet de koppelingsplaat na een x aantal km vervangen worden?

en na hoeveel km is dat. Rijd een benzine auto.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.2K

Het beste antwoord

Neen, een koppelingsplaat hoeft niet na een X-aantal kilometers vervangen te worden. De koppelingsplaat is aan slijtage onderhevig en dient vervangen te worden als deze versleten is. Ook is dit afhankelijk van je rijgedrag. Maak je veel kilometer op een snelweg dan zal de plaat minder slijten dan bij veel kilometers in het stadsverkeer. De vrije slag van het koppelingspedaal (een paar centimeter) is ook een belangrijk aspect en dient zo nodig bijgesteld te worden. Eerder dan de koppelingsplaat zal de drukgroep in je koppelingsbehuizing 'de geest' geven. Omdat reparatie dan onvermijdelijk is zal men doorgaans besluiten om ook de koppelingsplaat (die gedeeltelijk versleten is) en drukgroep te vernieuwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de laatste zin bedoelde ik druklager i.p.v. drukgroep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Redelijk mee eens. Alleen gaan drukgroepen vaak langer mee dan koppelingsplaten en of druklagertjes.
Gezien de kosten van alle 3 worden ze meestal gelijk vervangen als er 1 van de 3 stuk is omdat het uit en inbouwen vaak vele malen duurder is dan de onderdelen.
Vaak ben je voor een set (platen,druklager,drukgroep) niet meer dan 150 euro kwijt en is het arbeidsloon afhankelijk van de auto meer dan het 5 voudige.
De vraag blijft altijd waarom bouwen ze auto's dusdanig dat je er niet gewoon bij kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@poka: Dit probeerde ik in mijn antwoord ook aan te geven en ben het met je eens dat het arbeidsloon (voor in- en uitbouwen) een meervoud is van de te vervangen onderdelen. Dus lijkt het mij redelijk dat je dan alles vervangt om binnen korte tijd niet weer koppelingsproblemen te hebben. Onomstotelijk is, dat de price-as van de versnellingsbak verbonden wordt middels de koppeling aan het vliegwiel van de motor. En bij vervanging zul je toch de versnellingsbak van de motor moeten demonteren. Juist dit maakt het kostbaar.

Andere antwoorden (6)

Naar mijn weten worden de koppelingsplaten alleen
vervangen als ze stuk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,dit moet niet na een vast aantal km:enkel als ze versleten is(kan dus zijn dat ze nooit moet vervangen worden)
fremar
13 jaar geleden
nee het vervangen van de koppelingsplaten hoeft niet periodiek. het is namelijk een dure grap en niet nodig.

koppelingsplaten hoeven alleen vervangen worden als hier een reden voor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slijtage van de koppeling is vaak aan je rijstijl gebonden en minder aan gereden kilometers. Normaal gesproken zal je pas gaan vervangen als eea kapot is. Echter soms zou het het overwegen waard kunnen zijn, als blok dusdannig onder handen wordt genomen dat alle vrij ligt kan is het soms denkbaar dat je besluit om alles te vervangen, voordat het kapot gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat doe je als ze versleten zijn (koppeling slipt). Wel handig om dan direct de drukgroep ook te vervangen. De meeste auto's komen niet voor de 175.000 binnen hiervoor, maar goed dagje met te zware aanhanger kan al een reden zijn... Is erg afhankelijk van rijgedrag cq koppelingsgedrag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervangen is nodig als de koppelingsplaat versleten is. De auto wil dan niet meer vlot optrekken als je gas geeft. De levensduur van de plaat moet, afhankelijk van de rijstijl, toch wel minimaal 100.000 km zijn.