Overbelasting zekering sigarettenaansteker

Voor de zomervakantie wil ik een 12v splitter gaan aanschaffen voor de sigarettenaansteker. De volgende apparaten wil ik daar op aan gaan sluiten. TomTom, koelbox, dvd speler met schermpjes en mobiele telefoon. Gaat dit een probleem opleveren met de zekering in de auto??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of het een probleem voor je zekering is weet ik niet maar zou heel goed kunnen, maar weet wel dat je een batterij aan accu's mee mag gaan nemen want dat gaat je auto niet trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok en wat is dan de reden dat erkende ketens deze splitters verkopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar heeft u er meer vertrouwen in dan mij succes op vakantie.

Antwoorden (4)

Wij hebben vorig jaar ook dvd speler .koelbox en tomtom erop gehad en geen problemen mee gehad.
Ik neem aan dat je je telefoon ook niet constant aan de oplader hoeft te hebben dus dan haal je er een half uurtje je koelbox uit en laad je telefoon op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een sigaretten aansteker is normaal gesproken met een 30a zekering gezekerd (check dit ff in je zekering kast, op het klepje staat vast welke zekering waar voor is)

30A op 12v is 360 Watt aan apparatuur. voordat je zekering gaat...

Let wel, 30a erop aansluiten is niet aan te raden... blijf er onder zitten...
Je zou kunnen kijken hoeveel stroom je apparatuur gebruikt.. dat MOET op het label staan.. (Power 12v 1a bijv) tel alle 'tjes bij elkaar dan weet je of je het gaat redden.. ik zou persoonlijk niet over de 20a gaan als ie op 30a is gezekerd...

houd ook rekening met je dynamo die de stroom moet opwekken.. je wilt geen overkill als je in het donker rijd.. je koplampen alleen zijn ook al 10A.. dan zit je al op 40.. dashboard lichtjes, achterlichten, verwarming.. telt allemaal op.. motor heeft ook stroom nodig om te functioneren...

Ga nooit over het maximale wat je dynamo kan leveren heen

Toegevoegd na 54 seconden:
Daar moet staan tel alle A'tjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich moet de sigarettenaansteker dit wel aan kunnen. Vaak is de stekker van de splitter een probleem, omdat deze vaak in de aanstekker zit te wiebelen. Een slechte verbinding is dan desastreus en kan je vakantieplezier vergallen. Persoonlijk ben ik voorstander om de splitter niet via de aansteker aan te sluiten, maar een nieuwe aansluiting rechtstreek op je accu te maken met een zekering van 30 Ampere er tussen. Dan weet je zeker dat je de bedrading voor je aansteker niet gaat overbelasten.
Succes!!!
jc54
12 jaar geleden
Proefondervindelijk kan ik je melden dat de splitters in kwaliteit heeeel erg verschillen.
EN dat ze vaak maar max 10 ampere aan kunnen.
Dus kijk vooral naar het totaal aan ampere wat je spullen trekken. en dan nog zou ik niet aan het max gaan zitten.