Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is een stoplicht rood aan de bovenkant, en groen onder?

Dus waarom niet groen boven, en rood onder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we dat zo hebben afgesproken. Maar je zult wel willen weten waaróm hiervoor gekozen is, en dat zou ik echt niet weten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar de kleuren ieder een betekenis hebben voor het verkeer, heet het een VERKEERSLICHT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, het is nu inderdaad heel onduidelijk wat ik bedoel. Mijn excuses, sxiopo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eerdere antwoord werd verwijderd, -5 punten.
Daarin stond dat het wettelijk is vastgesteld.
Met de bijbehorende links.
Lees daarom het hele artikel van overheid.nl en Wikipedia.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

de kleuren rood en groen waren al reeds bekende kleuren in de industrie van voor +-1920. De "emotie" die de kleuren bij een mens opwekte was reeds bekend, en dus zijn de kleuren logisch gekozen.

de volgorde heeft vooral te maken met prioriteit. In het verkeer is rood belangrijker dan groen. In heuvelachtig landschap kan dit cruciaal zijn.

Bij de spoorwegen is het juist omgekeerd. Ook hier is rood belangrijker. Maar door o.a. sneeuwval op de zonnekapjes (van het lampje eronder) kan de bovenste lamp bedekt zijn. De onderste heeft hier geen last van, dus is er gekozen voor Rood onderaan.

de eerste stoplichten (verkeerslichten) dateren rond 1900, en niet allemaal hadden deze volgorde... gewoon trial-error en praktisch ervaring.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me het beste antwoord, dankjewel!

Andere antwoorden (4)

Omdat het zo ook voor kleurenblinde mensen duidelijk is wanneer zij moeten stoppen en wanneer zij mogen doorrijden.

Toegevoegd na 3 uur:
Dit is zeker wel het antwoord op de vraag, en correct ook. Lees maar in http://www.verwey-jonker.nl/doc/participatie/Een-onnodige-handicap_3724.pdf:
In Nederland wonen ongeveer 700.000 kleurenblinden. Met hun handicap werd tot voor kort alleen
rekening gehouden bij verkeerslichten, die een dubbele codering hebben (rood/boven). Als dat niet zo was, zou er verkeerschaos ontstaan. Eén op de 12 mannen (!) zou namelijk de gekleurde signalen fout interpreteren. Het aanpassen van verkeerslichten is dus een verstandige investering die het algemeen belang dient.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de lichten andersom zaten was het antwoord ook goed; geen antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga d'r niet voor minnen, maar het lijkt mij een onzin antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook de toevoeging is geen antwoord op deze vraag. Dubbel codering rood/boven in het artikel is een "afspraak" wat voortvloeit vanuit het feit dat de meeste mensen reeds bekend zijn dat rood bovenaan staat. de vrager wil volgens mij juist weten WAAROM er ooit gekozen is voor deze volgorde. (zie mijn korte antwoord, want daar zijn jaren en vele brainstorm sessies overheen gegaan voordat het wettelijk is vastgesteld)
Omdat dit zo is afgesproken. Er is geen andere verklaring voor.

Toch zijn er kleine verschillen in verschillende landen. In Nederland is het zo dat de stoplicht van rood naar groen springt, in sommige landen gaat de stoplicht van rood naar oranje naar groen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij je voorbeeld: Dan zit rood nog steeds onder, en groen boven ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is alleen om aan te geven dat de afspraken betreft de kleurvolgorde overal gelijk is, en dat er verschillen kunnen zijn in het systeem zelf. De kleurvolgorde is overal gelijk.
Het is duidelijk herkenbaar voor iedereen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Driekleurige verkeerslichten

7. De verkeerslantaarns van driekleurige verkeerslichten zijn samengesteld uit een rood, een geel en een groen licht, die in een verticaal vlak zijn aangebracht; het rode licht boven, het gele licht in het midden en het groene licht onder..

Overheid.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat weet ik ook wel, maar WAAROM?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing