mag een helikopter overal landen?

beste,
Ik voeg me af (toen ik in de file stond), mag een helikopter overal landen als je toestemming hebt van de grondbeheerder?

(zoja, zijn er ook taxi bedrijven die je kunt bellen en je dan word vervoerd met een heli?)

Thx

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat mogen alleen traumahelicopters in de gevallen dat dit nodig is.

Hangt er een beetje vanaf waarom hij wil landen. Is er iets stuk en er dreigt een gevaar dan mag de helikopter overal landen. Is dit niet het geval dan alleen op de aangewezen plaatsen en dat zijn vliegvelden. Ook mag het landen op plaatsen zoals booreilanden, het brengen/halen van bijvoorbeeld personeel of bevoorrading. De trauma heli heeft vergaande bevoegdheden gekregen vwb het landen in de buurt van het ongeval. Toegevoegd na 30 seconden: Jammer voor je taxi.... ;-))

Ja, maar... Een helikopter is precies ontwikkeld met als voornaamste doel te landen waar je wil, zonder de behoefte van een startbaan. Maar : je mag pas landen op een locatie indien je voorafgaandelijk toestemming hebt gekregen van de eigenaar, hetzij privé of openbare dienst. Er mag niet geland worden in de bebouwde kom. Tenzij je van de bevoegde instantie (bv. burgemeester) een uitzonderlijke toestemming hebt gekregen. Indien je beschikt over een terrein dat volgens jou geschikt is om te landen (zelfs bij luchtdopen meerdere malen) dan nog dient een bevoegd piloot voordien het terrein te keuren qua invliegvlakken (primair en secundair) en mogelijke obstakels in de onmiddellijke omgeving van het terrein.

Bronnen:
http://www.balloonheli.be/goedomweten2.asp

Komend vanuit het buitenland zal hij toch eerst op een daartoe aangewezen luchthaven moeten landen.

Ik weet niet of het in het buitenland anders is, maar daar gingen we gewoon vanuit de tuin naar een restaurant om te lunchen. (Swansea-Wales)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100