Waarom start onze auto met dieselmotor niet zonder veel gas te geven?

Uitleg: de auto is gekocht toen die 4 jaar oud was, nu 2 jaar geleden, en vanaf dag 1 is het starten een probleem met vochtige en . zoals nu dus, koude weersomstandigheden. Daar is de auto al zeker een keer of 5-6 voor naar de garage geweest en zo'n beetje alles is nagekeken..zelfs de startmotor is vervangen.. de garage heeft ons vanwege de trubbels zelfs een half jaar extra garantie gegeven maar al die tijd heeft men het niet kunnen oplossen en doet men het nu af als een probleem dat nu eenmaal bij deze auto hoort.. maar het blijft me ontzettend storen dat ik een diesel alleen aan de gang krijg door behoorlijk gas bij te geven en stevige rookpluimen uit de uitlaat te veroorzaken! Veel tips zijn al opgevolgd: accu is getest en nog in orde, gloeispiralen zijn okay en we laten de auto ook voldoende voorgloeien, verwarming e.d staan allemaal uit als we starten...Als de auto eenmaal heeft gelopen als is het maar 30 seconden dan doet het probleem zich de rest van de dag niet meer voor..het is enkel bij de eerste keer....
Wie heeft wellicht de gouden tip om dit definitief op te lossen???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er al gekeken of de auto voldoende compressie heeft,en anders zoek het bij de verstuivers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vorig jaar 2 verstuivers vervangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de compressie? ik heb hetzelfde gehad met mijn kadet diessel,voor 9 jaar terug,en deze had op 2 cilinders duidelijk minder compressie.
ook verstuivers vervangen hielp allemaal niets.
en met deze kou komt dit probleem naar voren.

Het beste antwoord

De werking van een dieselmotor heeft te maken met de ontbrandingstemperatuur in de compressieruimte. Bij dit koude weer en een koude motor zal deze temperatuur niet zo snel worden bereikt. Dus zal je in mijn opinie langer moeten voorgloeien alvorens de motor te starten. Door 'gas' te geven komt er extra brandstof (diesel) in de cilinders en zal tot gevolg hebben dat er een onbrandbare mengsel ontstaat. Dit is ook de oorzaak van de rookpluimen. Neem dus extra tijd om voor te gloeien.
Ook het inspuitmechanisme (hierboven al benoemd) zou een oorzaak kunnen zijn maar dan zou het ook al eerder problemen hebben gegeven. Je zou zelfs kunnen navragen of andere auto's van hetzelfde type dit probleem hebben. Maar dat kan ik mij haast niet voorstellen. Omdat de rest van de dag deze problemen zich niet voordoen zou ik mij concentreren op de COMPRESSIE van de motor. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil nog even een reactie kwijt op mijn antwoord:
In tegenstelling tot dieselmotoren kan het bij benzinemotoren wel helpen om alvorens te starten het gaspedaal enige malen in te trappen. Hierdoor komt de acceleratiesproeier in werking en zorgt er voor dat er juist een brandbaar mengsel in de cilinders ontstaat. Dit om reden dat benzine erg vluchtig is en tegen de koude cilinderwand condenseert. Dus nogmaals in tegenstelling tot dieselmotoren.

Andere antwoorden (4)

Veel auto's hebben op dit moment problemen met starten, combinatie van kou en vocht, accu kan best in orde zijn maar toch last hebben van de kou. Moest van de week ook 3 keer starten, mijn accu is een half jaartje oud.

Sommige auto's zijn veel gevoeliger voor vorst dan andere, soms is er inderdaad nauwelijks een oorzaak te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Congoleo;

Klinkt alsof de verstuivers vervuild zouden zijn. Kun je bij elke garage laten checken. Ze kunnen soms ook zelfs nog sonisch worden gereinigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een eigenschap van de auto, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX je hebt net zoveel verstand van dieselmotoren als Bill Clinton van monogamie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX studeerde voor leraar motorvoertuigbouwtechniek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leerde voor monteur motorvoertuigen en getracht een antwoord te geven
Probeer eens een ander merkt diesel te tanken omdat er veel veschil in zit in de soorten merken diesel. zoals shell die past de diesel aan het koude weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hebben we al gedaan, vorige winter.. Esso werkt bij deze het beste...