Mag je mensen vervoeren in een auto die op een andere (afsleep) auto staat?

Recent werden we met onze kapotte auto naar huis gebracht door een wegsleepdienst. Omdat er in totaal te weinig zitplaatsen waren in de afsleepauto bleven 2 van onze zoons zitten in onze auto die op de laadbak stond.
Naderhand vroegen we ons af of hier een regel/verbod voor bestaat. Beide zoons droegen in de (kapotte) auto wel een gordel en vermaakten zich prima zoals in een autootje op een draaimolen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of dat mag weet ik niet maar mijn kinderen waren daar niet zonder een volwassene in gegaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik denk dat de wetgever dit ook niet heeft kunnen bevroeden en daar geen speciale richtlijnen voor heeft bedacht. Als je ALLES moet bedenken waar mensen mee zouden kunnen komen.......
Jurisprudentie is er echter ook niet echt voor te vinden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wie zegt dat die zonen nog kinderen waren?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
De vraagsteller is 57, dat is mijn moeder ook ;-) en ik ben 28.

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet, net zoals je niet in een caravan of aanhanger mag zitten, of ze in een laadbak mag vervoeren. Er staat zelfs een flinke boete op.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/gordels_en/

Ik heb me de pestpleuris gezocht naar het wetsartikel hierover, en zoek nog even door, maar lijk het niet te kunnen vinden. Toch weet iedereen dat dit niet mag, en dat het bovendien gevaarlijk is.

Omdat het echter nogal een apart geval is, zal ook de wetgever hier nog wel zijn hoofd over kunnen moeten breken, maar ga er maar van uit dat het niet mag, en dat je ze feitelijk 'vervoert in een open laadbak' , waar een boete op staat van ca. 220 euro.

Maar de wet is zo flexibel als wie hem weet te interpreteren, dus het zou nog wel eens onder RVV artikel 61 B lid B kunnen vallen. (...op het vervoer van personen in de laadruimte van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer en van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten; )

Volgens lid C echter zou je dan weer uitsluitend op de bestuurdersplaats mogen zitten (en dan vast weer geen kind).

Kortom : of het echt verboden is is een puzzel waar een beetje advocaat vermoedelijk wel uit komt, maar of het slim is is vers 2. Het is 'op het randje'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol, niet te snel oordelen, "gefaalde missie" we praten hier over een auto die op een professionele afsleepwagen wordt gesnoerd. Wat is het verschil tussen een auto die zelf rijdt of één die gereden wordt (met 80 km/uur ipv 120) Al eens iets gelezen over het verliezen van zo'n auto? Ik niet!!
"veilig tijdens het rijden"?
Als ik zelf achter het stuur zou zitten heb ik eveneens geen mogelijkheid om 2 knapen van 16 en 17 jaar te corrigeren of meer veiligheid te bieden. Eerst goed nadenken over de situatie en dan "bah"roepen Krol!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, Krol, je moet het OOK niet overdrijven. Natuurlijk is het minder veilig dan vroeger, maar toen ik kind was was er ook niks leukers dan een stukje meerijden in de caravan op een stil weggetje, of de hele weg op de hoedenplank liggen. Dat vinden kinderen ook nu nog steeds geweldig, en veiligheid is goed, maar een beetje lolletje moet kunnen.
Ik vind dat we tegenwoordig een beetje doorgeschoten zijn in dat 'kindeen moeten veilig zijn voor alles'. Ze moeten OOK gevaren en grenzen leren hanteren. Denk maar eens aan die vraagsteller van de week die een tuigje zocht om haar 12-jarige zoon veilig in New York te kunnen uitlaten, en haar veertienjarige nog in een autostoeltje probeerde te proppen.......puntje bij paaltje vind ik DAT pas echt je kinderen in gevaar brengen, en ze ook nog eens sociaal-emotioneel voor het leven beschadigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol, je ziet beren op de weg en oordeelt over een situatie waar je niet bij was dus wat probeert voor te stellen maar vooral je mening klaar hebt.
"het is niet normaal. je bent er zelf ook niet in gaan zitten"
Alsof ik mijn knapen (16 en 17 jaar!!) in mijn plaats aan een levensgroot gevaar heb blootgesteld.... Ze hadden de rit van hun leven (vooralsnog) Ik begin me zelfs af te vragen of je wel weet wat een afsleepauto is, en als je beter gelezen had blijkt er dus ook (nog) geen wet voor te bestaan. Dus zoals je zelf zegt is dat dus nog niet nodig geweest/voorgekomen
Als beren op de weg zien ooit strafbaar gaat worden zou ik maar uitkijken als ik jou was!!
Jammer is dat angsthazen zoals jij politici aansporen om weer eens wetten te bedenken tegen situaties die als spijkers op laag water zijn gevonden! Bah
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik wilde altijd graag in de kofferbak van onze staion wagon zitten toen ik klein was. Mocht nooit van pap. In Tanzania heb ik op het dak van een auto rond gereden, zo gaaf! Je moest alleen opletten voor de stroomkabels boven de weg. De politie zwaaide naar ons. Ik denk soms ook dat ze hier in NL qua veiligheid een beetje zijn doorgeslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al vermoedde, twijfelgeval, dank voor het zoeken!

Andere antwoorden (1)

Volgens de richtlijnen mag het niet, echter er zijn uitzonderingen mogelijk, Voertuig moet op voorgeschreven manier op afsleepwagen geborgd zijn en er kan sprake zijn van een verkeersgevaarlijke situatie waarbij op deze wijze afslepen "veiliger" is als blijven wachten op een voertuig met extra zitplaatsen. In het geval dat er mensen in de lading (af te slepen auto) blijven zitten zou de berger op een veilige plek moeten stoppen om voor het teveel aan mensen ander vervoer te bestellen.