Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een ontheffing krijgen om geen gebruik meer te maken van een veiligheidsgordel in mijn auto?

Ik heb een trauma opgelopen nadat ik getuige ben geweest dat iemand in zijn auto levend is verbrand omdat hij zijn veiligheidsgordel niet los kon krijgen. Sindsdien voel ik mij niet meer lekker in een gordel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Er wordt in bepaalde gevallen ontheffing verleend door het CBR. In de folder staat wanneer, hoe u dat kunt aanvragen en wat u daar voor moet doen.
Verder wens ik u veel sterkte bij de verwerking van dit trauma en bij het proces dat u zelf nodig heeft om weer met een veilig gevoel in een auto te zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Voor zover mij bekend is het alleen mogelijk een ontheffing te krijgen als daar een medische reden voor is.
Hiervoor kan je naar een keuringsarts van het CBR.

Al kan ik gezien uw verhaal wel begrijpen dat u de gordel niet wilt dragen.
Maar aangezien de gordel in de meeste gevallen wel voor extra veiligheid zorgt is het misschien een idee om bijv.een gordelsnijder in de auto te plaatsen (eventueel bij elke stoel 1).

Ook kan een training in een kantelwagen (al dan niet met blinddoek) u misschien een veiliger gevoel geven omdat u weet hoe u moet handelen.
Met een kantelwagen kan meer worden gedaan dan alleen ondersteboven uit een auto klimmen.

Dit is op basis van mijn eigen ervaringen als rij instructeur/ anti slip instructeur.

Mvg Rob
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal bepaald de cbr dat in combinatie met een dokter. Een ontheffing krijgen voor het niet dragen van de gordel is echter wel erg lastig.
De meeste mensen kunnen een gordel om medische redenen niet dragen, en helaas geen psychische klachten.
Maar besef ook dat een autogordel meer levens redt dan kost. Desalniettemin hoop ik dat je snel over dit trauma heen bent. Lijkt me een verschrikkelijk gezicht.

Neem contact op met je huisarts hij kan je verder helpen met de ontheffing en kan mogelijk een doktersverklaring geven aan het CBR. Hier wordt je weliswaar nogmaals onderzocht maar bij een twijfelgeval telt het advies van jou huisarts toch mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou geen ontheffing aanvragen maar een veiligheidshamer kopen, hier zit een mes aan waarmee je met 1 haal je gordel door snijd. Plaats deze hamer op een tatische plaats en je bent zo los als er iets gebeurd.

En ondertussen ben je veilig voor bijvoorbeeld: Uit de auto geslingerd worden na een botsing, en dan overreden worden door een vrachtwagen die niet op tijd kan stoppen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, of zorg voor een goeie schaar in de auto waarmee je hem kunt doorknippen, goeie tip! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die schaar maakt nog niet dat je de ruit in kunt slaan. Verder: bevestig de lifehammer zo dat je ook, als de auto op zijn kop ligt je er nog bij kan (niet bij de voeten).
Die kan je niet krijgen, een gordel is verplicht om ernstig letsel te voorkomen bij aanrijdingen of botsingen (die vele malen vaker voorkomen zonder brand dan met brand).

Natuurlijk heb jij hier een trauma van. Niemand hoopt zoiets ooit te zien, niemand hoopt zoiets mee te maken, maar dat geldt ook voor het rijden in een sloot en de auto zinkt....dan kan je gordel ook zo snel niet los, dat geldt ook voor de andere inzittenden voor je auto. In feite zou dan niemand meer een gordel hoeven te dragen als jij hem om die reden niet meer om hoeft. Het is voor de politie aan de buitenkant niet te herkennen of jij een geldige reden hebt hem niet meer te dragen omdat jouw trauma niet zichtbaar is. Als jij om die reden een ontheffing krijgt hiervoor kunnen andere mensen (die een gordel niet fijn vinden of vergeten) dit als excuus geven (er is toch geen bewijs voor te geven) en dan kan die gordel net zo goed helemaal uit het assortiment in een voertuig gehaald worden.

Mijn tip: Ga naar een psycholoog met je trauma en probeer eroverheen te komen of ermee te leren leven (of neem de kortzichtige weg en vermijdt voertuigen die een verplichting hebben tot het dragen van veiligheidsgordels.

Zo kunnen bouwvakkers op bouwterreinen ook vrij vragen voor het dragen van een helm omdat ze hoofdpijn hebben of chirurgen geen handschoenen meer hoeven te dragen omdat ze het te warm vinden in de zomer, of een tandarts die een mondkapje niet wil dragen omdat die verkouden is en het benauwd krijgt. (bijvoorbeeld).

Toegevoegd na 1 minuut:
Of neem een hele grote scherpe schaar mee voor noodgevallen, kan je die gordel doorknippen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De tip van RobGA vind ik trouwens ook heel waardevol voor jou, een cursus hoe te handelen in noodsituaties!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet van welk soort auto's jou houd, maar er zijn een aantal
Old-timers, waaronder een oude kever (weet zo geen bouwjaar) waarbij er vanaf fabrieks af aan geen gordel in zit. Deze bestuurders van de auto hoeven geen riem te dragen gewoonweg omdat die er niet is.

Veel succes met de verwerking van je trauma! Probeer wel als je het zelf niet meer red hulp in te schakelen! Schaam je er niet voor, een dergelijk trauma is zeer moeilijk te verwerken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing