Waarom springen de stoplichten van fietsers/voetgangers toch op groen, ook al heeft niemand op het knopje gedrukt? Is het knopje eigenlijk overbodig?

Als het knopje overbodig is dan staan de auto's ook overbodig te wachten waardoor er overbodig veel uitlaatgassen de lucht in gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog veel erger: bij veel fiets- en voetgangersoversteekplaatsen reageren de lichten zo traag dat de fietser allang (door rood) overgestoken is als het licht voor de auto's op rood gaat en deze (voor jan doedel dus) moeten stoppen. Maar ja, fietsers zijn de nieuwe heilige koeien en hoeven zich daarom aan geen enkele regel te houden, dus de bescherming van deze zwakke groep mag wat kosten...
Misschien zijn we hierin wat te ver aan het doorslaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad bij mij al jaren met superstip op nr. 1 met afstand boven bumperkleven (who cares what's behind you is not important), "de voetgangers die wel op het knopje drukken maar vervolgens niet wachten tot het licht op groen staat"
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik ken verschillende voetgangerslichten op drukke kruispunten die alleen op groen springen nadat je op het knopje hebt gedrukt. Ontzettend irritant, want mensen die dat niet weten staan vaak heel lang tevergeefs te wachten. Wat ik in de antwoorden overigens nog niet gelezen heb, is dat het indrukken van de knop nog een andere functie heeft: veel lichten hebben een tikker die blinden en slechtzienden waarschuwt wanneer ze veilig kunnen oversteken. Toegevoegd na 1 minuut:
Die tikker wordt geactiveerd zodra je de de knop indrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ondertussen moeten voetgangers en fietsers ook voor joker wachten als het rode verkeerslicht voor auto's op groen is gesprongen en deze kwetsbare deelnemers aan het verkeer moeten wachten tot dat hun eigen licht weer op groen springt terwijl er geen enkele auto langs kwam rijden.

Antwoorden (3)

Soms heeft een voetganger/fietser er geen erg in dat hij/zij op een knopje moet drukken om vlugger groen licht te krijgen. Om deze reden zal het licht na verloop van tijd toch een keer op groen gaan. Het knopje is dus niet overbodig, het zorgt er voor dat ja vlugger groen krijgt.
jc54
12 jaar geleden
Zit een sensor in, zwaai maar eens voor het knopje, het lampje gaat vaak al branden voordat de knop is ingedrukt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast dat er dus een stoplichten patroon is
hebben ze vaak ook een stroomlus in de grond en een knop ook op de weg waar de auto rijden zijn des stroomlussen

vaak waar je een knop ziet zit er geen stroomlus onder het wegdek
De knop versneld het vaste patroon door te checken of er verkeer is en kan eventueel het patroon zodanig veranderen dat je voorrang krijgt
dus die knop zit er niet voor niets al zijn er sommige die waarschijnlijk nauwelijks het patroon zullen veranderen.