IS gebruik van een portofoon tijdens het rijden toegestaan?

Niet handsfree telefoneren is verboden. Maar in de rijschoolwereld gebruikt men vaak een portofoon om de leerling op een motor aanwijzingen te geven.
Dat is geen mobiel telefoon. Maar is het dan toegestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Antwoorden (5)

dit is verboden voor mensen die geen portofoon nodig hebben, of geen ambtenaar zijn. rijscholen doen het nu ook met oortjes. er word bijna nergens meer een porto gebruikt.
een agent die de auto bestuurd mag de porto ook niet bedienen als er een collega naast hem deze kan beantwoorden. als de agent alleen is mag het weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen zijn dingen doen die de rijvaardigheid beïnvloeden verboden.
Dingen als de krant/boeken lezen, kaart lezen enz.
Maar daar krijg je alleen een bekeuring voor als je bijvoorbeeld slingert.

Voor mobiele telefoons is een aparte wet, die mag je niet eens vasthouden tijdens het rijden.
Een portofoon hoort daar niet bij volgens onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens deze bron valt een 27mc en een mobilofoon niet onder een mobiele telefoon en mag je dus gewoon gebruiken.

'Een 27 MC en mobilofoon is toegestaan tijdens het rijden.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee is niet verboden omdat men in de wet expliciet spreekt over het vasthouden van een mobiele telefoon! Een portofoon gebruikt door rijscholen, politie, etc... is toegestaan. Maar let op art. 5 er mag geen gevaar of hinder door worden ontstaan. Slingeren bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetgever spreekt van open communicatie netwerken en besloten communicatie netwerken.
Openbaar is dus je mobiele telefoon, waarvan iedereen gebruik van kan maken.
in deze uitleg, is men dus strafbaar, als men niet handsfree belt.

Een portofoon is een besloten netwerk, net zoals een mobilofoon.
Ook de 27mc hebben ze hier onder gebracht.
Deze valt dus buiten de wetgeving van open communicatie netwerken, dus men mag deze gebruiken.
Voorbeeld buschauffeurs, vrachtwagenchauffeurs, taxichauffeurs, rijschoolhouders.
Niet iedereen kan hiervan gebruik maken.

Toegevoegd na 6 minuten:
op de 27 mc dan na, maar de wetgever legt dit uit, dat binnen een besloten netwerk, mensen dit gebruiken voor hun beroep, en deze beter hun beroep kunnen uitvoeren hierdoor.