betrefd camper R 780 S pilote bouwjaar 1990 probleem met doorspoeling W.C en ijsster blijft rood wat kan dit zijn?

Sinds vorig jaar gaat de ijsster c.q. ijskristal in paneel rood branden als ik de motor start. doorspoeling van het toilet
doet het ook niet meer.wat kan van beiden gevallen de
reden zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Het is onmogelijk een eenduidige reden hiervoor te noemen. ALs je de oorzaak boven water wilt krijgen, zul je moeten nagaan hoe de bedrading in de kampeerauto loopt en (mijn tip) een schemaatje ervan moeten tekenen.

Vervolgens kun je dan bepaalde delen van het circuit gaan uitsluiten om een eventuele storing boven water te halen.

Met behulp van een multimeter kunnen metingen worden gedaan en ook de accuspanning moet voldoende zijn.

Met betrekking tot het toilet, het kan natuurlijk zijn dat er iets mis is met het toilet zelf. In dat geval de bedrading loshalen en direct op een (goede) accu testen. Als het dan geen sjoege geeft, kun je het toilet uit elkaar gaan halen en kijken of er ergens iets mis is met een bepaald onderdeel. Ook hier weer is de multimeter een onmisbaar gereedschap.

M.b.t. het uitsluiten van bepaalde delen van het circuit, kan het handig zijn een lekkere lange min en plus-draad los bij de hand te hebben, zodat je bepaalde zaken kunt omzeilen en toch stroom op een andere plek kunt krijgen.

Het is wel leuk, knutselen met de electra in kampeerauto's en gelukkig meestal niet moeilijk, zeker niet als het om 1990 gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het branden van het "ijskristal" heeft te maken met de buitentemperatuursensor. Geeft die wel de juiste buitentemperatuur dan zit het in je boordcomputer of dashboard zo niet is de sensor stuk.

De toilet kan verscheidene oorzaken hebben, het pompje is stuk, de zekering van het pompje is stuk, de schakelaar is stuk. Dus die controleren dan moet hij werken er zitten weinig andere dingen die de werking van het pompje beinvloeden.