Ik haal volgende maand mijn rijbewijs. Kan ik dan meteen naar Zuid Duitsland rijden, of moet ik het rijbewijs een bepaalde tijd hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dan zeker dat je volgende maand je rijbewijs haalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik natuurlijk niet zeker... Maar als het goed gaat haal ik hem wel ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag best je rijbewijs gaan halen maar of je hem meekrijgt ligt eraan of je examinator je hem toevertrouwd. :-) succes

Antwoorden (5)

Het kan en mag. maar of het verstandig is is eeb tweede. Je bent pas net afgereden en bent het nog niet gewend overal te rijden en zulke lange stukken te rijden. Het was beter geweest als je al iets meer rijervaring had gehad. Zorg dat je tijdens je reis genoeg en misschien zelfs wel wat extra pauze neemt. Ga af en toe de snelweg af voor een pauze (maximaal 2 uur rijden en daarna minimaal een kwartier pauze). Succes met je tocht ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag in theorie direct naar Zuid Duitsland rijden zodra je je rijbewijs op zak hebt. Of het verstandig is, is een tweede.
De auto heb je onder controle, maar het échte autorijden en het goed inschatten van situaties leer je na verloop van tijd.
Daarbij ben je niet gewend om in heuvels/bergen te rijden, wat toch een iets andere manier van rijden vraagt.
Maar....het is jou keus! Je doet niets fout als je gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan, het mag maar of het verstandig is? Heb je al een jaar rijles of doe je rijles in een paar weken?

Mijn advies: doe het maar alleen als er nog minstens iemand anders in de auto zit die ook kan rijden. Je hebt gewoon veel te weinig ervaring, zeker als je rijlessen neemt in een paar weken tijd want dan heb je ook weinig ervaring met het weer en de navigatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sssst, betrokkene WIST nog niet dat je op de snelweg in Duitsland net zo hard mag als je wil en dat vertel je hem nu? Foei!
Met je gloednieuwe roze pasje mag je overal rijden. Ook naar zuid Duitsland. Maar.... zwetende handen, klotsende oksels en een natte rug zal je er vast aan overhouden.
Zeker als het druk is op de weg...

De snelwegen in Duitsland zijn iets anders dan die hier in Nederland.
Zo heb je veel kortere invoegstroken, korte uitvoegstroken die regelmatig in verraderlijk scherpe bochten uitlopen en zijn maar weinig wegen 's-nachts verlicht. Op sommige plekken is het dan pikdonker en ga je zo de fout in als je niet plaatselijk bekend bent.
De adviessnelheid op de autobahnen is 130 km/u. (Duitsland heeft nog geen max. snelheid voor de autobahn)

Ook op de Bundesstrassen, dat zijn de "provinciale" wegen, is het uitkijken.
100 km/pu is de max. snelheid maar vaak maken ook landbouwvoertuigen van deze wegen gebruik die maar max. 45 km/pu gaan.

De stoplichten werken vlgs. het Engelse systeem, dwz. dat voor het groen komt, eerst de gele lamp bij de rode aangaat, als seintje dat groen gaat komen.
Trek nooit al op als de rood/gele combinatie brandt maar wacht op groen!!!! Rijden door rood/geel wordt gezien als rijden door ROOD!.

Verder kent Duitsland een strafpuntensysteem op het rijbewijs dat ook voor buitenlanders geldt. Bij het bereiken van de max. strafpunten mag je in Duitsland dan geen motorvoertuig meer besturen voor een bepaalde tijd. Strafpunten krijg je o.m. voor overtredingen als door rood rijden, inhalen waar niet mag, dronken rijden, snelheidsovertredingen, enz.
Boetes zijn over het algemeen mild, lager dan in Nederland, maar moeten wel direct betaald worden.
De boetes voor snelheidsovertredingen zijn sinds 2010 wel fors verhoogt.
Alleen bij echt zware overtredingen zijn ze niet mals. Gevangenisstraf is dan niet uitgesloten.

Voor de rest is het als in Nederland, heel veel files (stau's).

Mooi land hoor, alleen jammer dat de Duitsers er wonen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag gewoon op je behaalde RBW. Laat je niet gek maken door alle spookverhalen. Ik ben na het behalen van mijn RBW in 1998 (toen was ik 18) samen met mijn beste vriend met een Toyota Landcruiser uit 1985 naar Shanghai gereden (ruim 12000 dkm). Na 7 weken reizen, heel veel gezien te hebben kwamen we aan.

Was een top ervaring. Nu is Zuid Duitsland zeker niet zover, maar het zal zo kort na het behalen van je RBW alleen maar top zijn.