aan welk "wiel" draait de machinist in het kleuterliedje "in een klein stationnetje?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K

Antwoorden (6)

Het is OP een klein stationnetje, zie:

Op een klein stationnetje
's Morgens in de vroegte
Stonden zeven wagentjes
Netjes op een rij
En het machinistje
Draaide aan het wieletje
Hakke hakke puf puf
Weg zijn wij

En op die (stoom)locomotief werkt een stoker, die aan een draaischijf moet draaien:
"Verder zorgt de stoker voor hand-en-spandiensten, zoals het bijvullen van kolen en water, het omleggen van wissels en het draaien van de draaischijf en zorgt hij ervoor dat de koperen leidingen altijd goed glimmen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas welk wiel is niet duidelijk
behalve wieletje word er niet gezegd welk wiel
12 jaar geleden
De machinist bediende een kraan/afsluiter bovenin de ketel, waardoor de stoom naar de cilinders onderaan voor op de locomotief stroomde. Deze cilinder was een soort holle buis waar een plaat in heen en weer geduwd werd door toedoen van de druk van de stoom. Via de stangen aan de locomotief werd deze heen- en weergaande beweging overgedragen aan de wielen, die daardoor gingen draaien. Als de stoom zijn werk deed blies deze hard vanuit de cilinders door de schoorsteen naar buiten. Dit was het bekende tsjoekende geluid dat een stoomtrein maakte.
Amadea
12 jaar geleden
Hij draaide aan het handwiel van de afsluiter, die de stoomtoevoer naar de cilinders regelt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Op de onderste foto zie je twee handwielen. Een voor de stoom die naar de rechtercilinder gaat en een voor de stoom voor de linker cilinder.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Het kunnen ook de remmen van de wagons zijn. Die draai je ook los met een wiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met hendel (wiel) kan de machinist de drijfstang van de stoomschuif verplaatsen. De drijfstang beweegt dan in dezelfde richting als de kruk en de locomotief rijdt vooruit of achteruit.